torsdag 1 augusti 2013

Gkås behöver bara 4,2 sekunder!

Gekås i Ullared är Skandinaviens största varuhus har 4,6 miljoner besökare varje år. Det betyder att hälften av Sveriges befolkning åker dit en gång per år. Kanske åker många flera gånger per år som jag tex, nu när jag bara har 12,5 mil dit. Genomsnittskunden åker 22 mil enkel resa, men jag kan berätta att jag åkt dryga 80 mil när jag bodde utanför Sundsvall. Då var vi på en resa med jobbet och jag lyckades övertala gänget att vi skulle lägga in en fridag så vi kunde åka och shoppa loss i Ullared när vi ändå var så nära. Sagt och gjort så blev det. Den gången åkte vi flyg till Landvetter och jag kan berätta att det såg väldigt roligt ut när alla som klev på flyget mot Sundsvall-Härnösands flygplats hade julpappersrullar utstickande ur handbagagesryggsäckarna.

Idag stod det en artikel i Göteborgsposten med rubriken "Ständig tillväxt".

I varuhuset omsätter de tio gånger mer pengar per kvadratmeter, jämfört med Kapp-Ahl och då blir hyran en tiondel. Räkneövningen gäller även restaurangen.

 En bit in i artikeln beskrivs en jämförelse mellan restaurangerna på Gekås och IKEA.

" IKEA behöver 7,5 sekunder på sig för att klara av att servera en lunch. Gekås behöver bara 4,2 sekunder. Det betyder att Gekås hinner servera 300 fler luncher per timme mot IKEA."

Gekås har också bestämt att det skall vara lite mer % kött i köttbullarna mot IKEA. Det är ingen tvekan att Boris gillar jämförelser när konstruktionen Gekås redovisas.


Det känns faktiskt lite skrämmande att läsa dessa jämförelser. 4,2 sekunder för att bemöta en kund som vill beställa mat efter att ha handlat i butiken. Är hon inte värd mer? Hoppas vi som kyrka skall kunna ge LÅNGT mer än dessa sekunder till människor vi möter. Tur att Herren inte räknar sekunder och antal människor vi möter utan vad vi ger dem i tid och hur vi bemöter dem i deras livssituation.
Tack Gud att jag får tjäna Dig både på betald arbetstid och i mitt liv som kristen, kvinna, hustru och mor.

Ulrika