tisdag 6 augusti 2013

1987 mötte jag Katalin i en kö innan en Carolakonsert i Rättviks kyrka.

 
En blåsig dag 1987 stod jag i en kö utanför Rättviks kyrka för att få vara med om en skivinspelning med min stora förebild Carola och Per-Erik Hallin. Jag hade åkt tåg dit tillsammans med en vän jag träffat på en TV-inspelning med Carola på Cirkus. Vi hade hyrt ett rum på stiftsgården för att kunna vara med hela dagen på skivinspelningen. I den långa kön träffar jag en annat tjej och vi börjar prata och blev snabbt vänner. Hon hette Katalin och bodde då i Ösmo och jag i Södertälje. Eftersom vi båda stod så längst fram i kön så lyckades vi få de bästa platserna i kyrkan längst fram till höger. De skulle både spela in en skiva och göra en TV-inspelning. Carola började och sjunga några sånger innan teknikerna kom fram och förklarade att tjejerna på första bänken sjöng med så högt att det hördes lika mycket som Carola själv på inspelningarna. Då fick de börja om och vi ombads att vara tysta. Så kan det bli.
 
Katalin och jag fortsatte hålla kontakten och vi gick på flera konserter och TV-inspelningar tillsammans.
 En och annan tokig utflykt gjorde vi också. En dag åkte vi till Arlanda för att vinka av Carola då hon skulle åka på bibelskola i USA. Då fick Carola en gurka  med massa tandpetare på. På dessa satt små gelehallon och annat . En fantastisk present tyckte vi, men ganska opraktisk kan jag tycka idag.
 
För 18 år sedan fick jag förmånen att bli fadder/gudmor till Katalins andra barn Rebecca. Jag vet att jag sjöng sången: Du vet väl om att Du är värdefull.
 
 
Sen gick det 19 år och min guddotter har blivit mamma till en fantastisk liten kille som heter Elliot.
 
Min "Carolaväninna" har alltså blivit mormor. Grattis Katalin!
Idag åkte vi till Nynäshamn och träffade Katalin med familj efter att vi inte setts på många år. Tack Katalin att vi fick komma.
 
Katalin och jag.

Min guddotter Rebecca tillsammans med sin son Elliot, mina tjejer och jag själv. Det var verkligen JÄTTEROLIGT att få träffa både Dig Rebecca, Fredrik och er lilla son.

En stolt mormor tillsammans med sitt förstfödda barnbarn.

 
Jag önskar Dig allt gott i livet lilla Elliot

Tänk vilka vänner man kan få genom att stå i en kö för en Carolakonsert.

Nu är vi åter i Nykvarn och barnen sover gott i syssling Edwards rum.
Imorgon ska Esther få leka tillsammans med sin gamla dagiskompis som bor några hus bort och som kommit hem från sin semester ikväll. Vi vuxna ser fram emot en "softdag" i våra gamla kvarter.

Ulrika