torsdag 8 augusti 2013

Barnligan i Sandtorp!

Oj vad vi har haft det bra här "hemma" i Sandtorp tillsammans med våra gamla vänner. För att kunna fortsätta skriva vill jag också säga att vi har fått många jättefina nya vänner i Ytterby med omnejd som vi verkligen uppskattar och vi trivs jättebra i vårt hus och jag har det toppen på mitt jobb. MEN att vara här känns så skönt eftersom flera av våra gamla vänner sedan länge finns här. Här i sandlådorna har jag suttit MÅNGA dagar och lärt känna andra föräldrar som var föräldralediga samtidigt som mig. Den gemenskapen känns så värdefull.
 
Igår träffade vi en av tjejernas gamla fröknar från förskolan här och det var så trevligt att sitta och småprata en stund på bänken i parken.
 
Senare gick vi förbi vänner till både barnen och oss och vi fick en pratstund med. Barnen har lekt när de var små men nu tittade Esther lite konstigt när vi stannade vid deras hus, och undrade vad vi skulle göra där. Hon var 4,5 år när vi flyttade och Lydia 2,5 så för dem är det LÄNGE sedan medan för oss är det bara 2 år. Det tog dock bara några minuter så var leken i full gång och vi vuxna hann prata lite minnen och lite nutid. Malin, jag blev väldigt glad för de du sa om våra samtal, de gladde mitt hjärta. Skulle gärna vilja att det blev fler någon annan gång.
 
Idag har det lekt ett helt gäng barn här i familjen Ceders hus, där vi bor.
Det är så härligt när de bara dyker upp, eller kanske var det vår lilla Lydia som gick och bjöd in alla till hennes lek? Ja kul var det i alla fall att höra så mycket glada skratt från barn i olika åldrar.
 
En stund in i leken frågade jag om de kunde tänka sig att ställa upp på lite fotografier och de ville de. Här är resultaten.
 


Lydia har fått en ny idol. Han heter Pontus och är en jättefin grabb. Han har snällt följt med Lydia på cykeltävlingar och kan ni tänka er att Lydia vann varje gång, till hennes stora lycka.

 Helt plötsligt föreslår Pontus att de skall göra "våningssängen" och de ställer upp. Esther och jag fattade först inget men sen såg vi. Hon var dock inte lika inövad så jag fick lyfta upp hennes på Stina som snällt stod underst.




Oj vad vi kommer att sakna det här gänget. Några som vi saknat hela veckan är sysslingarna och Sörens kusin med man. De har varit på semester i norr så vi fick låna deras hus och det är vi väldigt tacksamma för. TACK snälla ni.

Jennie, det var jätteroligt att få träffa Dig också. Tråkigt att vi inte hann ses en gång till, men jag pratar gärna vidare på telefon någon dag.

Johanna och Anders, tack för badkvällen och de goda rabarbermuffinsarna. Alltid lika roligt att ses igen. välkommen åter till Ytterby nästa gång ni kommer till "andra sidan".

Stigbergs, tack för en jättegod grillkvällsmiddag och alla spontana småbesök. Vi uppskattar verkligen er gästfrihet och våra samtal. Ulrica, jag fortsätter dem gärna en annan gång.

Nu ska jag snart iväg på tjejträff med mina två bästa väninnor och det känns så värdefullt.

Barnen fortsätter att leka med sina gamla vänner i husen bredvid här, men imorgon far vi väster ut med ett stopp hos farmor och farfar i Norrköping.

Allt gott
Ulrika