lördag 1 december 2012

LIte Thailand + info om Julvandringen

Här har vi flyttet till Cape Mae Phim, där vi hyrde ett stort fint hus med egen pool. Det fanns även en stor pool för alla som bodde i området, men inget gått upp mot poolen vi hade på första stället, den på 8000 kvm. Huset stod på pålar så bakom poolens slut i bakgrunden så var det ett stup ner.




Här kan man ser våra rum på höger sida. Tjejerna sov i det ena och vi i det andra. Familjen Binett sov på övervåningen i det stora huset.  Vi nöjt verkligen av veckan här.

Mellan husen och träden så såg vi havet, dit jag gärna gick. Att promenera på stranden för mig själv och tänka på livet och tillvaron, det är livskvalitet för mig.

Esther njöt verkligen i den vår egen pool. Kommer nog aldrig att ha det så lyxigt igen. Vi skulle egentligen ha bott i ett mindre hus men blev uppgraderade en vecka innan vi skulle åka och det tackade vi för.
Två pappor och två barn på väg att äta middag Mae Phim.
Allt fanns på promenadavstånd där, vilket kändes jättebra.

Mamma med sin lilla gullskrutta.


Både stora och lilla gullskruttorna.


Mannen i mitt liv, I love You!

När vi satt på denna restaurangen dök min bror Jimmy upp. Jag visste att han eventuellt skulle komma men helt plötsligt så bara kom han där. Han hade letat upp vårt hus och vakten hade sagt att vi gått för en liten stund sedan och pekat åt det hållet där vi satt. Jimmy bor i norra Thailand, i Chiang Mai men hade åkt hela vägen ner med sin jeep. Det var flera år sedan vi sågs så det blev ett trevligt möte under några dagar.
 

Lydia var helt begeistrad av Jimmys jeep. Första kvällen fick jag och Lydia åka med en liten liten bit och hela nästa dag tjatade hon om att få åka själv med Jimmy i jeepen, biltokig som hon är.
Här var hon MYCKET NÖJD med tillvaron.

Anders hjälpte oss att ta ett familjekort innan vi skulle gå och äta en annan dag då vi sågs.

Jimmy ville gärna ha en familjebild vid jeepen också men Esther var inte lycklig här tyvärr.


Nu är det en dryg vecka sedan vi kommit hem och det går lite bättre med sovtiderna. Får att ha haft 37 grader varmt så har vi fått minus 10, dvs 47 graders skillnad. Helt otroligt att det kan vara så olika på olika ställen i världen. Vi kan ärligt säga att vi längtar tillbaka till värmen och att vi redan kollat på nätet vad nya biljetter skulle kosta, dock inte nu. Kanske köper vi oss en lägenhet i Thailand när vi blir pensionärer och har en annan lägenhet i Stockholm ( Ja STOCKHOLM) ni läste rätt. Jag har stått i SBK:S kö sedan jag var typ 10 år så  när vi blir 65 hoppas vi kunna välja precis vad som passar oss. Hoppas döttrarna också tycker att vår huvudstad ligger på den rätta sidan.
Oj vad jag nu väntar på mothugg. För er som inte har FB kan jag säga att jag brukar få mina bloggkommentarer där.

Hade jag bott i Stockholm nu hade jag varit på Carolas konset i Engelbrektskyrkan. Där har jag varit på konsert med henne förut men det var länge sedan. Då gick jag en fotokurs och hade en läxa att plåta på en konsert så gissa om jag tog mångakort. Det var på den tiden man hade fotorulle så antagligen hade jag tagit ännu fler om det varit idag. Kul var det i alla fall. I morse läste jag löpsedlarna när jag var och handlade och blev så ledsen när jag läste det som stod om Carola. Stackars Amadeus. Vi som tror får verkligen be om Guds beskydd över både honom och Carola om de som finns runt omkring.

Nu ligger vårt nybakade lussebröd och kallnar innan jag skall skära det i delar och lägga i frysen. Fick tips av Anders Binett om ett lussebröd med riven vit choklad i och det har jag gjort. De som kommer och hälsar på oss får gärna smaka så länge det räcker.

I morgon blir det första adventsgudstjänst i Ytterby, sedan ska vi bygga upp rummen till vår julvandring som börjar på måndag. Så skall alla 2:a klassare få komma och träffa en guide som lyckats få tag i en specialbiljett som kan ta dem tillbaka i tiden om de går genom en tidsmaskin. Sedan får de träffa Maria som berättar att hon snart skall gifta sig med Josef som hon tycker så mycket om. När ängeln kommer till henne så gruppen lämna henne så honfår begrunda allt hon hört. Då leder guiden dem vidare till Josefs snickarverkstad. Sedan får de vandra vidare mot skattskrivningen och på vägen möter de kejsar Augustus. Efter skattskrivningen hittar de de tre vise männen som bjuder på pepparkaksfika. När de berättat vad de är på för äventyr så börjar den starka stjärnan att lysa över ett stall och alla får följa med de vise männen dit. Där ligger det illa Jesusbarnet i krubban och Maria och Josef får ta emot gåvorna till de vise männen har med sig till deras nyfödda baby, världens Konung.
Oss är en Frälsare född. Ingen kommer att gå därifrån utan att veta varför man egentligen firar jul.
På onsdag kl 18 har vi en "öppen vandring" dit alla är välkomna för att få uppleva detta.
Vi ses kanske då.

Ulrika