fredag 21 september 2012

Dukan!

Som vissa av er vet har jag börjat gå på Dukandiet. Har provat en gång förut men när jag blev sjuk så sprack det hela och när det blev sommarsemester var det helt kört. Nu har jag dock tagit nya tag och har en plan att "bli lite mindre" som jag säger till tjejerna när de undrar vad jag äter. Jag har inte som målsättning att skriva om varken viktminskning eller vikt ökning  men jag vill gärna dela med mig av ett koncept som faktiskt fungerar. Jag har prövat soppor och shaker men det är inte gott. I denna diet får man faktiskt äta ganska mycket som är gott. Sören är till och med avundsjuk när jag steker mig en riktigt smaskig biff. Köpte en ny stor bit nu i veckan som jag delat och fryst in och den har jag lovat att han ska få dela med mig.  Dieten går ut på att skippa kolhydraterna och fettet och mest äta proteiner. Ganska likt lchf men utan allt fett.
 
Ofta blir det en dukanpannkaka till frukost men efter att ha hittat några nya recept som jag provat så kommer jag helt klart att variera mig. Här nedan har jag för första gången provat att baka ett dukanbröd och det gick bra och smakade helt OK, ja man kan till och med säga att det var gott.
 
Man tar  1,5 msk havrekli och lika mycket linfrö. Blanda med ett ägg, en msk kesella och 1/2 tsk bakpulver. Det blir en en ganska kladdig smet som man häller i en skål. Sedan ska det står i mikron i 3-4 minuter och vipps så har man detta brödet.



Visst blev det bra.!
 
Det här ser ju ut som vilken frukost som helst!

Något annat som jag också passade på att prova var att göra Dukanflingor. En smet smaksatt med kanel, kardemumma och sötningsmedel.

Sedan bakade man ut det på ett bakplåtspapper.

Och vipps in i ungen på 200 grader i c:a 20 minuter, eller tills det blivit krispigt. Tyvärr blev mina för sega. Ska ha det längre i ugnen nästa gång.

Ser nästan ut som en hemmastekt raggmunk men detta skall alltså bli Dukanflingor.
  Här har jag klippt dem i små bitar och dagen efter så åt jag dem tillsammans med 1-%-ig yoghurt.
Men som sagt , nästa gång får de stanna lite längre i ugnen och jag skall minska ner på sötningsmedlet.
 Första veckan är det bara proteiner som gäller men sedan får man även ha grönsaker till varannan dag. Då kan man uppleva att gurka och tomat är en riktig njutning.

 Två veckors Dukanmat och drygt 2 kilo lättare, de ni!
 
Ulrika

Inga kommentarer: