fredag 14 september 2012

PREP, friskvårdskurs för parrelationen!

Igår hade vi första träffen för PREP som är en friskvårdskurs för parrelationen.
Som flera vet är jag väldigt intresserad av relationer och nu äntligen får jag vara med och hålla kurser i detta ämne. I våras gick jag och min chef en kurs och utbildade oss till PREP-ledare.
 
Med både spänning och lite nervositet kom torsdagskvällen och paren som anmält sig dök upp som beräknat. Vi hade gjort iordning små bord med blommor ljus lite godis i  en skål och en sten. Alla par fick alltså varsitt bord där de satt när vi undervisade/gav små "input" i olika ämen.
 

 Ett försök att få paren att trivas och känna sig hemma
.


När man äntligen fått en stund för sig själva som par känns det fint att även toaletterna ser extra fina ut. Hoppas några behövde använda dem så de kunde se de fina blommorna och ljuset som brann för dem.


 Tord började med att berätta vad PREP Står för och var det kommer ifrån. Sedan var det dags för mig att ta pass 2 som handlade om skillnaden mellan förälskelse och kärlek. VI gjorde en brainstorming på de tv orden och först vad de väldigt tyst men efter att någon vågat börja att säga något så fyllde vi hela tavlan med ord. Någon som känner igen sig? Vi kom i alla fall fram till att det är ganska stor skillnad på förälskelse och kärlek. Under kvällen fick paren flera uppgifter att göra både själva och enskilt så då gick de iväg till olika rum för att samtala enskilt med varandra. Övningarna i boken är många fler än vad som hinns med under en kväll så förhoppningsvis tar de sig lite tid någon gång hemma och fortsätter samtala. Jag och Sören har testat flera av samtalsövningarna för att jag skulle veta hur lång tid man kan beräkna för en övning. Vi hade dock allt för mycket att säga till varandra så vår tidsplan sprack direkt.





Någon jag också berättade om är " KÄRLEKENS FEM SPRÅK", en mycket intressant och bra bok som handlar om att vi alla har en kärlekstank som behöver fyllas. Bilar har olika oktan och vi människor har olika kärleksspråk. Vet du vilket kärleksspråk du uppskattar mest?

  • ERKÄNNANDE: komplimanger, uppmuntran, vänliga och ödmjuka ord.
  • TID FÖR VARANDRA: Ge den andre tid och uppmärksamhet kan också vara ett starkt kärleksspråk. Det måste vara tid med kvalitet.
  • GÅVOR: Gåvor är tydliga symboler för kärlek. Gåvorna behöver inte vara dyra, men det måste finnas en tanke med dem. Gåvan berättar att han/hon tänker på mig och ser mig.
  • TJÄNSTER: Det är att göra något för sin partner som han/hon uppskattar. Att göra någon en tjänst uttrycker omtanke men behöver inte alltid kräva planering, tid och energi.
  • FYSISK NÄRHET: Att hålla varandra i handen och de små beröringarna i förbifarten är också uttryck för kärlek, Fysisk närhet i ett parförhållande handlar också om sensualitet och sexualitet.
  1. När känner du att din partner verkligen visar att hon/han älskar dig?
  2. Vad tror du är din partners kärleksspråk?
  3. Vad saknar du ifrån din partner?
  4. Vad tror du att din parner saknar ifrån dig?
Att förstå de fem kärleksspråken och att lära sig att tala sin partners kärleksspräk kan radikalt förändra hans/hennes beteende. Människor beter sig annorlunda när deras kärlekstank är full.

När de funderat enskilt på dessa frågor fick de dela sin svar med varandra. Jag tror att många viktiga och  förtroliga samtal pågick bakom de stängda dörrarna. Det är i alla fall min förhoppning och bön.

Efter fikat var det dags för Tord att ta över och prata om våra olika förväntningar vi kan ha med oss in i ett förhållande. Är du duktig på att uttrycka dina förväntningar till din partner eller går du och hoppas på att han/ hon ska förstå dem ändå? Någon som blivit besviken? Är dina förväntningar rimliga? Vad bär vi med oss för erfarenheter från var barndom. Hur var våra föräldrar mot varandra och mot oss.  Ja kvällen innehöll mycket.

I Tords pass handlade det om vad vi bär med oss i våra ryggsäckar. På lite skoj hade vi med oss varsin ryggsäck med fem olika saker var som skulle symbolisera våra liv. Här nedan kan ni se dem. Det som fattas på bilden är min kamera som jag tog bilden med. Kan ni gissa vilka saker som Tord respektive jag tog med oss?




Efter att ha plockat bort alla bord, stolar, pc-kanon. blommor och ljus så gick vi hem och kände oss ganska tacksamma och nöjda med kvällen. Jag ser redan fram meot nästa gång.

Ulrika

Inga kommentarer: