tisdag 4 september 2012

KRIG OCH KÄRLEK!

Just nu pågår projektet " få till källarvåningen" och då ingår att få upp alla våra böcker i bokhyllor.
I vår familj finns två sorters böcker och det är krigsböcker och kärleksböcker. Jag gissar att ni kan ana vem som köpt vilka. Sören är expert på krigshistoria och det såg jag redan när vi datade och jag hälsade på i hans ungkarlslya i Kista, utanför Stockholm. Jag noterade att han läste mycket böcker och att de flesta handlade om olika krig. Eftersom jag själv är ganska ointresserad av ämnet har jag svårt att förstå hur mycket man kan skiva om krig. Det finns ju hur många böcker som helst. Sen finns det också väldigt många filmer om krig och de fanns också i bokhyllorna i kista. Själv föredrar jag att läsa om kärlek och relationer som jag själv tycker är ett väldigt spännande ämne som aldrig tar slut. Jag är dock lyckligt lottad för Sören är väldigt bra på att prata om kärlek och relationer så det gör inget att han läser sina krigsböcker ibland. Nästa vecka startar vi PREP, en friskvårdskurs för parrelationen, i vår församling och  inför den har Sören fått prova på flera av de olika samtalsövningarna tillsammans med mig. Precis innan vi gifte oss gick jag en annan relationutbildning i Stockholm och då åkte Sören också på att samtala med mig om många olika frågor som har med relationer att göra så han är vältrimmad i ämnet vid det här laget. Jag hoppas att vi i framtiden kan hålla relationskurser tillsammans. Nu skall jag göra det tillsammans med min chef Tord och det ser jag också väldigt mycket fram emot. En mycket fin präst med stor erfarenhet av familjelivet då han och hans fru har fem barn tillsammans och nu också många barnbarn.
 
 

Här kan ni kanske se att det inte är min litteratur. Under mina studier handlade det mer om socialt arbete och diakoni. Men vilken tur att vi  är olika och har olika kompetenser. Vilken rikedom i ett  parförhållande.


Så här ser det ut nere i vår källare just nu. Många böcker som skall upp. I helgen tömde jag 17 kartoner med böcker och annat.


Sören har hållt på att fixa i snickarrummet. Ni ser väl vad lycklig han ser ut. Min man han kan göra flera saker samtidigt. För er som inte känner honom kan jag berätta att när vi träffades bodde han ganska nära sitt arbete. För att komma dit promenerade han en gata och så igenom Kista köpcentrum. Under denna promenaden läste han morgontidningen. När vi bodde i Timrå promenerade han samtidigt som han läste en bok. Det kallar jag att ta vara på tiden. Här är det dock en lur i örat och jag gissar att han antingen lyssnar på något bibelundervisning eller någon dokumentär.



Önskar er en fin kväll.
Ulrika

1 kommentar:

Mina älsklingsskruttisar sa...

91Kampsport och intresse för krigsböcker/filmer. Jag tror minsann att Jonas och Sören har en del gemensamt. ;)