lördag 3 september 2011

Ostindienfararen och Geocaching!

I torsdags hade vi lite kick off med jobbet. Bussen kom och hämtade oss vid 9:30 och körde oss till Ostiniefararen inne i Göteborg. Där fick vi först kliva på skeppet och klättra ner genom en lucka så vi kom ner i ett stort rum där vi bjöds på fika. Därefter fick vi en gedigen guidning i grupper. Vår guide, en mycket entusiastisk ung kvinna berättade verkligen på ett mycket intressant sätt hela historien om skeppet och hur det är att leva sitt liv på det idag. Tyvärr är mitt minne inte det bästa så gå gärna in på :
ni som är historieintresserade

Här fick vi efter guideningen inta lunchen som bestod av en underbart god fisksoppa med vitlökscremefrech, smör, ost och bröd.

Så här såg en av de riktigt lyxiga hytterna ut där höjdaren fick sova under den långa resan som tog 1,5 år.
20% av alla som for iväg till Kina kom aldrig tillbaka. De hade med sig boskap som delade plats med folket för att de skulle ha att slakta och äta under den långa resan. 20 % dog dog under resan och de kan jag mycket väl förstå efter det som guiden berättade om hygienen. Läs gärna på deras hemsida.

Mycket porslin finns bevarat från orginalskeppet, här är något av det.

Så här var guiderna klädda, beroende på vilken grad de var.

Så här som resten som inte fick en egen hytt. Det är bord som står längst fram och i bakgrunden ser ni våningssängar i massor. Sedan hängde de upp många flera hängmattor som de sov i även idag där de är ute och seglar.
Efter att vi tackat för oss och klivit av båten så körde bussen oss till en kursgård i Hindås som ligger mellan Göteborg och Borås. Där fick vi träffa Frilufskompaniet ( tror jag det hette) som instruerade oss i Geocaching. Vi blev indelade i lag och så fick lagen varsin gps. Sedan gick vi iväg för att leta efter de olika bokstäverna som fanns gömda i skog och mark. På några ställen var det gemensamma övningar som gav olika poäng beroende på skicklighet och snabbhet.
Ingela och Åke söker rätt riktning på gps:en

Här skulle vi stoppa i en pil i detta långa spjut. Sedan skulle man skjuta iväg det genom att blåsa i munstycket och rikta det mot en piltavla.

Här gör Lena sitt bästa för att skaffa några poäng till laget.

Sista gemenskapsövningen gick ut på att en person, Marie, fick kliva i en sorts sele som satt fastkrokad på en lång liva med flera knutar. Vår uppgift var att så fort som vi kunde knyta upp knutarna så att Marie kunde ta sig igenom dem och ta sig till mål.
Med sin otroliga smidighet gjorde Marie detta supersnabbt, vilket var bra poäng till laget.

Efter denna geocaching fick vi gå in och byta kläder för den senaste halvtimmen regnade det ordentligt.
Sedan blev det trerätters middag och vid 21:30 var jag åter hemma hos min kära familj.
Det var en mycket rolig och givande dag tillsammans med alla min nya trevliga arbetskamrater.

Idag har vi varit och tittat på ett hus som vi inte ska köpa.  I morgon väntar gudstjänst i Ytterby där jag ska bli välkomnad som familjediakon. Jag har även lovat att sjunga en sång på gudstjänsten.
Sedan bjuder vi hem två vänner på thaimiddag som Sören nu håller på att förbreder.