fredag 16 september 2011

En fredag på Universeum.

Nej jag har INTE slutat att blogga men jag har börjat att jobba, därav de mer sällan kommande blogginläggen. Idag har jag haft en ledig fredag och då ville jag passa på att göra en mysig familjeutflykt och det blev det också. Efter fruktosten packade vi ihop oss och åkte till Universeum i Göteborg.
Det är väldigt svårt att förklara vad Universeum är men ni som vet vad Tom Tit är tänk er det plus att man lägger till en stor regnskog och massa annan natur med massor av olika djur. Ni som är intresserade kan gå in på www     och titta. Till er som har barn kan vi verkligen rekommendera en utflykt hit. När ni varit där får ni mer än gärna komma och hälsa på oss som bor c:a 2 mil därifrån..universeum.se

Lydia framför entrén.


 Först gick vi in i ett enormt stort rum där man kunde se in i havet på olika sidor. På olika sidor kunde man se in i olika hav från olika världsdelar. Jag kan säga att Esther verkligen var i sitt esse. Hon kan nästan varenda fiskoch djursort.
 Sedan blev det dags att vandra från de stora haven och gå och titta på ormar.
 När det blev dags för den svenska naturen, både under och över ytan kändes det som vi var utomhus.
Man kunde tex få se vad som fanns i våra älvar och i sjöar.
 Här pekar Lydia på en stor lax ( tror jag det var)
 Sedan fanns en avdelning för vintern. Här kunde man gå in i ett rum med glasväggar. Där kunde man trycka på en knapp så man fick känna hur kallt det är när det är kulingvarning och när det är storm på ett fjäll. Det var väldigt kallt kan ja berätta.
 Prova snöscoter kunde man också göra till tjejernas stora förtjusning.
 Det fanns även en shop med massor av olika pedagogiska experiment och djur. Här sätter Sören en slags borste med piggar mot Esthers ansikte.
 Sen kunde man se konturerna av hennes ansikte i den. Tyvärr ser man det inte så bra på fotografiet.
 När det var dags för lunch plockade vi fram vår egna matsäck på nedervåningen och där fanns MASSOR med roliga lekställen. Dockköket var superfint och Lydia lekte där LÄNGE.
 Det var nästan som en liten stad. Där fanns både affär och bankomat som var för barnlek.
Esther ägnade sig åt att leka med alla gosedjur i en stuga.

En liten paus från dockköket gjorde Lydia och gick och satte sig i den stora apans knä
 Sen tog vi hissen upp till rymdavdelningen.
 Esther och Lydia som astonauter. ( stavas det så?)
 Här kunde man göra rymdhopp. Esther vågade inte först med Lydia gick glatt fram och lät sig spännas fast i selen innan killen hissade upp henne.
 Esther  provade en rymdstol som man kunde köra upp och ner till hennes stora förtjusning.
 Sedan provade även Esther på att göra rymdhopp.

 I andra rum fanns massa olika saker man kunde göra. I detta rummet skulle man lista ut vilka skor som gjort olika avtryck.
 Esther letade och letade och fann tillslut vilja skor det var.

 Här mäter sig Lydia med hjälp av laser.
 Hon var 90 cm lång.
 Tyvärr lyckades jag inte fånga så många av djuren i regnskogen. Jag tror det beror på att det sprang massa små apor lösa där och då fick jag liksom lite bråttom. Här fick jag tillslut med två av Esthers favoriter men de fångade jag genom en glasruta.

Det blev en väldigt lyckad dag som även innehöll mycket solsken och varma vindar utanför Universeum.
Nu är det fredagsmys här hos familjen Algesund. Vi skall titta på Tingeling och äta salta pinnar och popcorn.

Önskar er en trevlig helg.

Ulrika

Inga kommentarer: