onsdag 7 september 2011

Hur skulle världen se ut om det inte fanns någon kärlek?

Idag skjutsade jag tjejerna till förskolan innan jag skulle börja jobba. När vi satt i bilen säger Esther från baksätet. -Mamma, jag har en fråga
-Ja älskling, vad fundera du på, svarar jag.
-Jo jag undrar hur världen skulle se ut om det inte fanns någon kärlek?
Vad svarar man på det, lite stressad i bilen på väg till jobbet.
Med blixtens hastighet försöker jag komma på det rätta svaret men inser snabbt att jag inte har det.
Som tur är slår pedagogens tänk in och jag frågar tillbaka: -Vad tror du själv älsklings-gumman?
-Jo då skulle jag nog inte ha några kompisar, svara Esther som fyller 5år om en månad.

Jag är en mycket tacksam mamma som fått denna underbara dotter som verkligen visar att hon funderar på de stora frågorna redan nu. 
Gud hjälp mig att möta henne där hon befinner sig och inte ge mina svar utan låta henne vara öppen för dina svar och ditt Ord 

Tänk vad mycket som hänt under dessa 5 år även om hon ser ganska smart och fundersam ut även på denna bild, en månad gammal.

Sören och jag ser med stor glädje fram emot att även fortsättningsvis försöka fånga upp hennes  funderingar och frågor om livet, tillvaron och tron.

Läste just en Facbookväns uppdatering som jag även vill dela med er. Hon och hennes familj upplever just nu en mycket stor sorg. Så här har hon skrivit:

Så snart lidandet kom in i vår värld var Gud där och lindade in det i sin kärleks mantel" Ur "Jag lovade dig en rosenäng" Gaudete förlag
Vilken mening, helt underbart mitt i all smärta och sorg. Jag var tvungen att direkt beställa boken citatet kom ifrån för att få läsa mer av den kloka författaren.
Ja, hur skulle vår värld se ut om kärleken inte fanns?
Kärleken har ett namn och jag är så glad att jag vet vad det är.

Allt gott
Ulrika