måndag 17 januari 2011

Nu har vi fått våra betyg av Esther!

Idag har tjejerna och jag haft en mysig hemmamåndag. Det är SÅ SKÖNT att inte ha tider att passa och bara låta saker ta den tid som det tar. Det är inte så att vi slöat och gått i pyjamas länge, nej för mig är det viktigt att komma upp runt 7, gå ner och fixa frukost, äta, klä på barnen och borsta tänder och kamma håret. Sedan får de titta på morgontv medan jag duschar och fixar till mig själv. Vid 10-tiden gick vi ut och lekte men det var bra halt utanför vårt hus. Det rann mycket vatten i stuprören så Esther och hennes bästis Erik samlade vatten i hinkar och Lydia var glad att hon fick ta ut sin bobbycar och åka på den. Lydia är inte den direkt rörliga tjejen på vintern så jag var glad att hon åtminstone fick röra på benen när hons att på bilen.

Mina tjejer i tv-soffan!

 Esther med sin bästis Erik. De tycker verkligen om varandra och Esther vill gärna visa det och krama och hålla i hand, vilket uppskattas lite mindre av Erik. Han vill helst leka tuffa lekar och cykla fort men som sagt Esther gillar honom även om de också kan bråka så att det ryker. Igår var vi på gudstjänst för små och stora i Nykvarnskyrkan och efteråt var det julgransplundring på Herrgården. När dansen började tog Esther för självklart att hon skulle hålla Erik i ena handen och Lydia i andra handen. Erik som kanske inte har dans kring granen som sin favoritsysselsättning dansade en kort stund men sprang sedan iväg till Esther STORA förtvivlan. Att han sedan kom tillbaka och hoppade in i ringen på ett annat ställe gjorde nog saken ännu värre. Tårarna sprutade på Esther LÄNGE så till slut efter att ha försökt förklara "läget" fick jag gå med henne till pappa Sören. Då fick Lydia och jag fortsätta dansen tills den var slut. Lydia tyckte verkligen att det var kul så jag som inte är så förtjust i dans kring granen fick snällt dansa tills granen var utburen.

Så här kan man ofta se Sören och tjejerna när det är "pappa-döttrarlek". Oj vad tjejerna klättrar på honom och han har dem på axlarna, de står på honom , de klättrar på honom och de har honom som elefant som de kan rida på.

Förra helgen hade Esther premiär på sina slalomskidor som jag köpte förra året på en barnbasar. Här instruerar pappa Sören Esther att hålla ihop skidorna och böja på knäna. Efter första åker gick det faktiskt väldigt bra och vi sprang upp och ner med henne i backen. Tyvärr ville bilderna som jag tog när hon åkte i backen inte komma med när jag skulle ladda ner dem på bloggen.
 De flesta "åken" slutade med att Esther fortfarande stod på skidorna men här ramlade hon på slutet men var lycklig för det. Får se om vi hinner ta oss till en riktig backe innan våren kommer?

Idag när Esther satt på toan ropade hon som vanlig när honvar klar och behövde hjälp. Då började hon berätta  och sa:
Mamma, vet du vad du är bra på?
-Nej berätta lilla gumman, svarade jag.
1, Du är bra på att simma
2, Du är bra på att göra kullerbyttor
3, Du är bra på att jaga mig
4, Du är bra på att göra en deg och att baka pepparkakor.
5, Du är bra på att leka kurragömma
6, Du är bra på att hoppa och bära mig på din rygg.

Överöst med beröm ifrågasatte jag en del saker men framför allt den sista, och frågade Etsher:
- Men är inte pappa Sören bättre på det, frågade jag?
- Jo han är lite bättre men du är klart bäst. svarade Esther.
Vad hon riktigt menade när det gäller graderingsskalan vet jag inte men det kändes i alla fall bra att hon tycker hon har en mamma som är bra på så mycket.

När jag frågade Esther vad hennes pappa är bra på svarade hon:
-Han är bra på att spela fotboll och så är han länge än mig.
Det var också jätteroligt när han igår ville rida på mina axlar, men det gick inte. DÅ skrattade jag jättemycket.

Sedan sade det krasch i köket och en av de små Pippikopparna från dockköket gick i tusen bitar och vår konversation tog slut.

Nu har vi ätit middag och det är Bollibompatid med pappa i soffan. Jag fick lite dator tid och skall börja med min andra fotobok för detta året. Det gäller att hinna utnyttja att rabattkoder jag köpt billigt och få klart mina fotoböcker.

Allt gott

Ulrika

1 kommentar:

Linda sa...

Hej!
Vilka fina tjejer du har!
Vi bor inte riktigt inne i Ban Phe utan strax utanför i Tambon Phe. Vägen går vid stranden visserligen men det funkar för oss. Stranden är väldigt ren och fin här och som potatismjöl i konsistensen. Har planer på att åka till Koh Samet och sen vidare ner i landet mot Hua Hin och Koh Samui. Några tips om det? Ha det bra!