tisdag 25 januari 2011

Gymnastik och Timråbesök.

 Idag har jag hunnit med riktigt mycket och det känns så bra. Jag lämnade tjejerna på dagis vid 9:30 och åkte sedan till stan med Lisbeth som kom igårkväll. ÄNTLIGEN hade jag fått en tid på arbetsförmedlingen hos min handläggare. Jag hade försökt nå henne sedan innan jul och lyckades i fredags få tag i henne och bestämma en tid idag. Jag har ringt, mailat, ringt kundtjänst och frågat om hon är långtidssjukskriven eller om hon har slutat. Jag har bett hennes kollegor att lämna en lapp på hennes skrivbord att jag ville få tag på henne. När hon väl ringer så säger hon: Ja jag har inte tid att prata med dig nu, var det något speciellt du ville?
Svar JA, annars skulle jag väl inte ivrigt försöka nå henne under flera veckor.  Ja ja, nog med det. Jag fick i alla fall träffa henne idag och försökte få lite svar på mina frågor. Oj, det vet jag inte, den frågan har jag aldrig fått förut, sa hon flera gånger. Samma sak upplevde vi ju med kommunen när vi skulle ansöka om vårdnadsbidrag förra året. Vi måste vara experter på att komma på frågor som inga andra har ställt förut.

Sedan var jag på banken och satte in pengar på barnens kapitalförsäkringar. Jag hann också med att springa in på Kappahl och köpa leggings till Esthers gymnastikdräkt. Innan vi åkte hem blev det ett besök på Roxy, en gammal bio som de byggt om till en restaurang. Lisbeth och jag åt asiatisk lunchbuffé och det var verkligen en höjdare.

Så hem och vila en liten stund innan jag gick och hämtade tjejerna. Väl hemma så lekte de med Lisbeth medan jag hann plocka undan lite tvätt. Straxt efter klockan 16 blev det pannkaksmiddag eftersom Esther skulle på sin gymnastik. Jag anmälde henne i höstas men då fanns ingen plats kvar i 4-årsgruppen men förra veckan ringde de och sa att de hade fått ett återbud och erbjöd Esther en plats vilket vi genast tackade ja till.
Esther tycker det är jätteroligt. Förra gången satt jag kvar och tittade vad de gjorde men denna gången gick jag med henne in och tittade en stund, sedan åkte jag till Ica och handlade och åkte sedan tillbaka och tjuvtittade genom ett fönster. Tänk att vår lilla Esther är så stor att hon kan gå på gymnastik själv.
Nästa gång kanske pappa får följa med för att se hur det är.





I helgen hade vi besök av vänner från Timrå. Eva och Lennart Hansson. Eva  ringde en vecka innan och frågade om de fick komma till helgen och vi blev verkligen jätteglada att de ville komma till oss.
Det tog inte långt tid innan tjejerna både lekte och bad dem läsa böcker eller spela spel.
Eva och Lennart har 4 egna barn så erfarenhet har de verkligen.

Sagoläsning med Eva


 Lydia som är lite blyg tillät till och med Eva att sätta på henne ytterkläderna när vi skulle gå ut.

Lennart fick den stora äran att väcka Lydia som hade legat ute i vagnen och sovit. Man såg att han riktigt njöt att få ha en nyvaken Lydia i knät som gosade ihop sig hos honom. När hon väl vaknat och började leka med Esther så passade Lennart på att själv ta en tupplur. Han måste ha lärt sig att ta chansen att koppla av när barn leker själva, eller är det kanske så att vi hade tröttat ut honom till max?
 När de var dags att ta farväl fick Eva STORA kramen av Esther.
 Tusen tack Eva och Lennart att ni tog er tid att komma och hälsa på oss i vårt radhus.
Vi tycker alla väldigt mycket om er, välkomna tillbaka!
På söndag skall jag står på en barnbasar och sälja gamla urvuxna barnkläder och lite andra diverse saker, så mitt projekt denna vecka är att sortera och prismärka allt. Det jag inte får sålt denna gången funderar jag på att lämna till någon second hand. ha en bra dag!

Ulrika

1 kommentar:

Mia sa...

vilken hemsk handläggare! jag skulle be om att få byta om jag var du.
om kläderna är storlek 86 och uppåt så kan det ju alltid vara intressant för oss ;)