söndag 11 april 2010

Våran helg!

I fredags morse fick tjejerna titta på Mora Träsk medan jag duschade i 3 minuter med öppen dörr. Ja sa till Esther att säga till Lydia på skarpen om hon ställde sig upp i fotöljen och hoppade. Efter 3 snabba minuter var jag ute igen och tjejerna satt så snällt och tittade och följde med i rörelserna. Sedan var det dags att åka till öppna förskolan och jobba. Jag tog med vårt påskbord och berättade om påsken på samlingen men sedan tyckte jag att det hade gjort sitt så när pappa kom fick han ta med det ut och slänga allt. Som sagt, pappa kom till öppna förskolan till lunch och vi åt tillsammans innan vi packade in oss i bilen och körde till Norrköping. Sörens pappa hade under flera veckor vädjar till Sören att komma och hjälpa honom med datorn. Jag passade på att träffa min systerdotter Camilla och hennes tjejer som bor i Kolmården, straxt utanför Norrköping.



Esther blev jätteglad att få följa med Tilde upp i barnens rum. Där fanns MASSOR med saker och Esther började genast att leka med små gubbar somm alltid när hon kommer hem till någon som har det. Tilde försökte ivrigt att visa Esther sina favoritleksaker, barbies med fina klänningar, men men, dem fick hon leka själv med. Esther var inte ett dugg intresserad.



När jag frågade Tilde vilken som var finast visade hon mig denna.



Lilla Ebba som är 4 månader äldre än Lydia hade blivit så stor och duktig. Gick själv i trappan, hjälpte Lydia att åka på lekbil, körde sin docka i vagnen och pratade.


Ett försök att fånga alla 4 tjejer på en gång. Esther var inte alls på sitt bästa humör och ville absolut inte sitta stilla med de andra tjejerna.


2 små lillasystrar, Ebba och Lydia


Efter besöket i Kolmården åkte vi tillbaka till Norrköping och hämtade upp pappa som varit på stan. Klockan 3 träffade vi Maria, Roger och deras lilla Vilma på Mc Donalds där vi fikade tillsammans. Maria är dotter till min arbetskamrat från Timrå, Kristina Rehnamn som jag jobbade med i skolkyrkan.

Här kommer systrarna Algesund springande inne på Mc Donald. Esther är så snäll och håller gärna Lydia i handen när hon är feg och inte vågar gå själv.



Det fanns en liten liten lekhörna som tjejerna direkt hittade.



Maria med sin lilla Vilma som är 8 månader.



Vilma och Lydia.



Efter fikabesöket så gick vi hem till farmor och farfar. Farmor läste här en bok för Lydia. Nu var det inte så länge sedan farmor och farfar var hos oss så nu märktes det tydligt att båda tjejerna tyckte det var jätteroligt att träffa dem. Inte ens Lydia var blyg.



På lördagskvällen packade vi in oss i bilen och åkte hem till vårt radhus igen.
Någon mil innan Gnestaavfarten blev Esther aktut kissnödig. Vad gör man då i mörkret mitt på motorvägen? De två alternativ jag kunde komma på var att stanna och kissa i diket eller sätta på en av Lydias blöjor. För Esther var det inget alternativ, hon skulle kissa hemma, pukt slut. Jag försökte förklara för henne att det kommer att ta en stund innan vi är hemma men är man 3,5 år och envis så har man bestämt sig. HOn är otrolig på all hålla sig så vid Järnaavfarten hade jag övertalat henne att kissa på Statoils toalett och det gick hon med på.

Idag har vi bara varit hemma och försökt ta det lungt och det är inte lätt med små aktiva småtjejer. De hade lovar 10 polsgrader och lite sol men när tjejerna och jag fick ner till sandlådan var det 3 plusgrader och molnigt. Efter lunch blev det bättre och solen tittade fram och Esthers kompis Erik och hans pappa plingade på dörren. Esther bjöd glatt in dem och barnen och deras pappor spelade ett nytt spel som vi fått av en granne som storstädat ut massa saker inför en flytt.
Nu är både Sören och jag jättetrötta så vi hoppas på en lång lugn natt.

Ulrika

1 kommentar:

Mia sa...

Tack för senast! Vilka fina bilder du tog :)