lördag 26 oktober 2013

Djurkalas på Tolsered!

Så har vår lilla dotter hunnit bli 7 år. Här vid öppningen av presenterna för drygt en vecka sedan.
 

Grattis min storsyster Esther

Idag har Esther haft sitt barnkalas och det blev riktigt lyckat trots vädret. Redan i somras bestämde vi att Esther skulle få ha ett "Djurkalas" på en 4 H gård som heter Tolsered. Efter alla otroligt fina höstdagar kom då de regniga. Enligt yr.se skulle det helregna men precis under kalastiden var det uppehåll. Några enstaka droppar kom på oss när vi fikade men det gjorde inget.. Här väntar tjejerna på att Esther klasskompisar skulle komma.


De fick en egen ledare som guidade runt gruppen bland hagar och stall. Barnen fick först mata getterna och gå in till dem i stallet. De flesta barnen var frimodiga och klättrade in. Något barn fick jag lyfta ur efter en stund men annars blev det en lång stund där inne.

Sedan fick de grisarna.  

Här är tjejerna inne hos kaninerna.


Sen fick de dela in sig i två grupper.  Här är Esther och Lydia inne tillsammans med ledaren hos de små hönsen. Jag som har total fågelskräck kände mig stolt som vågade gå in i huset, även om jag stannade på andra sidan gallret. Här vågade tjejerna klappa hönan vilket jag ALDRIG skulle göra.

Sedan frågar ledaren om Esther vill hålla i hönan och och hon sade, djurvän som hon är, JAVISST. Jag vågade som sagt inte vara på samma sida av gallret som hon men här lyckades jag få in objektivet mellan gallret för att få en bra bild. jag är VÄLDIGT GLAD OCH TACKSAM att jag INTE fört över min fågelrädsla till mina döttrar.


Här är en av Esthers bästisar Alvin som matar en kalv med hö.

Alla djur som Esther kommer åt att klappa får en klapp av henne.


 
Fina Alvin!

Efter att vi grillat korv och ätit kladdkaka blev det hästridning. Det fanns två hästar att välja på , en liten och en stor. Esther som hade kalaset fick välja först och tog naturligtvis den största hästen.

och själklart ville även lillasyster ha den stora hästen även om den lilla fanns ledig när det blev hennes tur.

Vi hade en trevlig eftermiddag tillsamman med Esther och en del av hennes klasskompisar. Precis när fiskdammen och paketöppningen var slut så började det ösregna. Vi tyckte synd om lilltjejen som hade kalaset efter. De fick duka inne i det lilla huset. Vi klarade oss utomhus hela tiden.

Nu på kvällen kom våra vänner Linda och Lasse med barn så imorgon skall vi tillsammans åka till Norden Ark och där sova på deras hotell. Det skall också blir väldigt roligt.

Allt gott
Ulrika