onsdag 30 januari 2013

Vi drömmer oss tillbaka 6 år.

Idag är det en grå blåsig onsdag och jag är hemma med Esther som hade 40 graders feber förra natten. Under förmiddagen har vi suttit och tittat på fotografier på datorn från hon var liten. Ibland är det faktiskt mysigt att kunna ägna sig helt åt bara ett av sina barn. Det var så roligt att få berätta om bilderna och hur hon var som liten och hur vi som föräldrar tänkte och tyckte när vi fått henne. När jag ser på den här bilden ser jag en lycklig Ulrika som går som på små moln. Vilken kärlek att få hålla i sitt barn som man längtat efter så länge. När jag var 5 år började jag tycka om att leka och ta hand om små barn och det har hållit i sig hela livet. När jag var 15 bestämde jag mig för att gifta mig och få barn när jag var 23, men så blev det inte. Jag fick längta ganska många år till och jag kan ärligt säga att jag tittat på alla barnvagnar och babyoveraller som fanns innan Esther kom. Jag var lyrisk av lycka när jag för första gången gick in på Babyland för att titta på något till mitt eget barn. Jag hade varit där så många gånger innan för att bara njuta av att hålla i handtagen på vagnarna för att känna hur de kändes att dra. Innan Esther föddes stod den väntande barnvagnen i vårt gästrum och vid några tillfällen tog jag den för att gå och slänga alla gamla tidningar i pappersinsamlingen. Till och med det var underbart, då kan ni tänka er tanken när jag för första gången fick lägga Esther i den och gå ut på promenad. Promenaden blev inte lång eftersom jag hade ganska ont efter förlossningen men den är något jag fortfarande bär med mig i mitt hjärta. 9 barnvagnar har passerat vår familj och vårt hem, alla väl utvalda för olika situationer, Sören har snällt fått åka och hämta eller beställa på nätet eftersom jag vid flera tillfällen hittat de mycket billigare utomlands. Nu är jag inne i en "utvänjningsfas" ( till skillnad på invänjning) eftersom lillasyster också blivit så stor att hon inte behöver vagn mer. Kanske kanske lyckas jag stoppa ner henne i vagnen någon kväll i sommar, för att söva sitt barn på en kvällspromenad är blend det bästa jag vet. Jag kan säga att mina vagnar rullat många mil, men som sagt snart är det färdigrullat för mina egna barn. Men jag kör gärna andras barn och barnvagnar i flera år till.
Hittade även en annan bild på min väninna Chatarina och hennes son Erik. Det var så mysigt att ha vänner som fick barn ungefär samtidigt som mig själv.
Här hittade vi en bild på syssling Cornelia och Esther. -Oj vad liten hon ser ut, var Esthers kommentar när hon hittade bilden. Ja det är ju 6 år sedan Esther så hon har hunnit bli 6 år äldre precis som du själv.
I måndags hämtade jag Julia och hennes pojkvän vid tåget i Ytterby. Julia är dotter till en av mina väninnor från Södertälje som jag sjungit mycket tillsammans med. Jag har sett Julia sedan hon var bebis och passat både henne och hennes syskon många gånger. Nu kom hon hit i måndags för att få tips inför hennes och pojkvännens första resa till Thailand. Det var verkligen jätteroligt att få träffa dem och prata om livet och tillvaron och så Thailand förståss. Vi hittade även en bild på Julia och Esther som bebis när vi kikade på bilderna.
Avslutar dagens blogg med en familjebild från början av 2007. Allt gott Ulrika

Inga kommentarer: