tisdag 22 januari 2013

Gamla och nya vänner, vilken rikedom.

Hej! Nu är det länge sedan jag skrev någon blogg här. Blev lite less när det inte fungerar att ladda upp bilder i bloggen via vår stora dator. Nu provar jag att skriva på den lilla och då verkar det fungera, men här finns ju inte så många bilder så det blir trots allt en blogg utan bilder idag. Frågan om varför det inte fungerar att ladda upp bilder via den stora datorn förblir min fråga. Tänkte berätta om ett för mig viktigt möte för några veckor sedan. Ofta när man träffar andra familjer med barn så pratas det mycket om vad ens barn kan och hur bra de kan läsa, skriva, simma, klä på sig osv. Samtalen handlar ofta om hur många aktiviteter barnen har och hur snabbt de har att lära. För två veckor sedan var vi hembjudna till en familj som vi nu fått lära känna lite mer eftersom vi flyttat till Göteborgsområdet. (kan man kalla det så när man bor i Ytterby?). Familjen har tre barn som är precis i våra barns ålder och mamman och pappan är i vår ålder. När vi ätit middag tillsammans och barnen lekte på övervåningen började vårt samtal om hur det är att vara föräler till barn som är mellan 3-7 år. Blöjperioden är över och barnen kan gå själva men då är det annat som fyller ens tillvaro. Den här kvällen fick vi dela med varandra vad vi tycker är jobbigt och krävande med föräldraskapet just nu. Vi berättade om våra barn och ders egenheter och hur vi kämpar med olika saker. Att få säga till en vän:-Det här tycker jag är jobbigt och det här är jag så trött och less på, det betyder väldigt mycket för mig. Att vi alla fyra föräldrar älskar våra barn av hela våra hjärtan är det ingen som kan ta miste på. Att vi som familj får lära känna denna familjen mer och mer känns så positivt när det finns många fina familjer vi saknar från Nykvarn och Södertälje. I Ytterby finns också flera familjer som vi är jätteglada att fått börja lära känna. Att lära känna varandra och då i första hand som familj tar tid, men det gör det ju med alla sorters vänskap och den behöver vårdas för att växa. När jag flyttade från Timrå till Nykvarn efter 6 år då hade jag hunnit få en hel del nära vänner men då var det dags att gå vidare i livet. Det som är positivt är att de man byggt en djup vänskap med finns kvar i livet även om man inte ses så ofta. Nu har vi bott i Ytterby i 1,5 år och redan har vi lärt känna många vi vill kära känna mer, så det bådar gott. Genom barnen, kyrkan och mitt jobb har vi fått många fina möten som vi hoppas kan leda till en djupare vänskap. Tack Gud för alla nya fina människor både vi vuxna och barnen fått möta här där vi bor nu. Hjälp oss att ta hand om de relationerna och vårda vänskapen. AMEN. Ulrika