lördag 12 januari 2013

Besök hos släkten i Thailand

Nu gör jag ett blogginlägg som handlar om vår besök hos Sörens släkt i Thailand. Om ni undrar hur jag fick dit bilderna trots mitt problem jag beskrev i förra bloggen så har jag lagt in dem som HTML-filer och ser dem först när jag trycke på visa, jättekonstigt men jag får väl göra så. Efter att ha kikat igenom hur det blev med bilderna så konstaterade jag att texterna inte kommer bredvid rätt bild men det får ni ha överseende med. Jag tror ni kan räkna ut vilken bildtext som hör till vilken bild. HOppas det snart löser sig att lägga upp bilder på det gamla vanliga sättet. För andra gången så blev vi hämtade av Sörens " Kusin RÖD" som hon heter om man skulle översätta namnet till svenska. Den här gången kändes det lite familjärt när hon kom till vårt boende och hämtade upp oss i sin nya lilla fina bil. Äntligen fick vi användning för bilkuddarna som vi släpat med från Sverige. Inga andra bilar vi åkte hade bälten som kunde användas till kuddarna, men denna dagen fungerade det. Efter en timme var vi framm hos Sörens moster och morbror. De tog emot oss i huset som Sörens biologsika mamma låtit bygga. Vi fick grillad fisk med ris och lite annat som jag inte kan förklara vad det var. Lydia var lite rastlös och undrade efter 5 minuter när vi skulle åka hem. Tur att de inte förstod svenska för jag fick säga till henne många gånger att vi skulle vara där en stund. Sörens moster kom och visade ett gammalt slitet blekt kort som föreställde Sören som liten pojke, kanske 1 år. Där stod han och höll i en svart elefant i trä. En stund senare kom hon ut med denna elefanten som Sörens hållt i på bilden. Kunde inte låta bli att ta en ny bild av Sören och elefanten.
Även Esther och moster fick vara med på en bild tillsammans med elefanten.
Här har vi "Kusin Röd" tillsammans med Lydia och Sören.
Vi fick även träffa en ny kusin, Joj. Hon är dotter till Sörens morbror som kommer på bild längre ner. Hon hade en son som heter Stamp som är 12 år. Det var jätteroligt att få träffa fler släktingar denna gången som vi inte träffade förra gången vi var där. Helt plötsligt växer släkten i Thailand.
Esther och Joj trivdes bra tillsammans trots att de inte förstod ett enda ord av vad de sa till varandra. Tur att Esther är av den socialare sorten.
Joj lyckades även charma Lydia så att hon glömde att vara blyg och mammig.
Som tur var hade vi packat papper och pennor och lite andra små leksaker i en väska som underhöll tjejerna ganska länge.
Morbror Tång tillsammans med sitt barnbarn Stamp.
När jag tog det här kortet blev jag faktiskt lite rörd. Helt plötsligt kom jag på att pojken är min dotters biologiska syssling, visst är det häftigt. Vi är väldigt glada för sysslingarna Cornelia, Aderian och Edward i Sandtorp men det var roligt att få en till. Sysslingrna i Sandtorp saknar vi verkligen. Det kändes så skönt att ha dem i samma bostadskvarter som vi bodde i. Anna, deras mamma, barnens gudmor saknar vi också liksom gudfar Uffe. Hoppas ni vill komma tillbaka i sommar och uppleva lite salta västkustbad.
Sören tillsammans med moster Noi.
Innan vi skulle bli hemskjutsade av Kusin Röd så tog jag denna bild.
Ja det var ett starkt möte, hoppas det blir fler tillfällen att möta dem. Nästa gång funderar vi dock på att åka till Tyskland och hälsa på Magmamman, ja Sören kallar sin biologiska mamma för just Magmamma. Så nu har tjejerna också en Magfarmor. Dessutom en norrlandsmormor, förutom den vanliga mormor och farmor och farfar, så det krävs en och annan förklaring till både förskolepersonal och till lärarna i skolan. Vet man inte vad det betyder så kan man ju undra. Synd bara att alla bor så långt bort. Ibland kan vi bli tendens till avundsjuka på den som har både famor och mormor här i Göteborgsområdet. Men vem vet, kanske dyker det upp en Göteborgsmormor/morfar eller Göteborgsfarmor och farfar någon dag. De skulle faktiskt vara välkomna in i vår gemenskap även dem. Nu vänta sängen på en trött Ulrika

Inga kommentarer: