lördag 8 oktober 2011

Veckans stjärna och Nalle brun!

Denna vecka har Esther fått vara " VECKANS STJÄRNA" på förskolan. Det fungerar så att varje vecka får  ett nytt barn blir veckan stjärna och då får det barnet lite extra uppmärksamhet. Bl.a så får alla barn och fröknar säga saker till veckans stjärna som de tycker att han/hon är extra bra på. Veckans stjärna får också säga vad hon/han själv tycker att han/ hon är extra bra på. När jag frågade Esther vad hon hade sagt att hon var extra bra på svarade hon: -Mamma, jag berättade att jag är så bra på att dra bort mina naglar. Wow, vilken grej att vara bra på tänkte jag för mig själv. Hoppas hon vet att hon är bra på väldigt mycket annat också.

När det är dags för helg får "veckans stjärna" ta med sig den heliga lådan hem, och den ser ut så här.


I den lådan finns två olika påsar med hemgjorda spel som vi naturligtvis provat att spela. I en tredje påse ligger Nalle brun som "veckans stjärna" måste ta varsamt hand om under helgen. Den som har hand om Nalle brun ska även föra en dagbok för att alla andra barn och fröknar skall få veta hur han haft det under helgen.
Här plockar Esther upp nalle brun.

 Förra helgen hade Nalle brun varit hemma hos fröken Karin. Hemma hos henne hade han gjort sig illa i en rutschkana så därför har han ett plåster i pannan.
 Det blev en lång läsning för att ta reda på hur Nalle brun hade haft det under de senaste åren på helgerna. Många ambitiösa föräldrar har fotograferat och dokumenterat i böckerna så pappa Sören laddade direkt och tog initiativ vad Nalle brun skulle få hänga med på.
 Naturligtvis fanns Lydia med också när vi tittade i den hemliga lådan.
 I fredags förmiddag var det dags för pappa att ta med Esther Lydia och Nalle brun till tandläkaren. I Stockholms läns landsting får man kallelse till tandläkaren när man är 3 år och då besökte vi folktandvården. Esther som redan då visste vad hon ville vägrade då att gapa. När vi gick för att skriva in oss hos tandläkaren här i Ytterby så berättade de att barnen här bli kallade från 1-års ålder så det var verkligen dags för Esther att visa upp sin mun och sina tänder. Denna gången var det inget problem att få henne att gapa och visa sina tänder. Läkaren konstaterade att allt såg bra ut och att ingen av våra barn använt napp, och det stämmer.
 Även Lydia gapade snällt vilket kändes väldigt skönt och Esther tittade mycket intresserat på när tandläkaren undersökte Lydias tänder.
 Och naturligtvis fick även Nalle brun kliva upp i stolen och visa sina tänder. Det ska bli roligt att nästa dagsidag få berätta att Nalle brun inte hade någora hål alls. Alla barnen måste ha borstat hans tänder riktigt noga.
Idag har vi haft en skön dag här hemma. Själv var jag iväg på förmiddagen och klippte mig inne i Kungälv.
På eftermiddagen var vi ute och höststädade i trädgården. Naturligtvis hann barnen även hälsa på både hästarna och Kipper som är en fin gammal hund som de tycker mcyket om. Jag hjälpte vår husvärd att ta ner lite äpplen och Sören gjorde fint i rabatten vid huset. Sedan blev det dags för lite utefika på trappan med goda nybakade bullar som tjejerna och jag hade gjort. På spisen fick min kalopps puttra på innan det var dags att äta middag. Nu sover tjejerna och det är lugnt i huset.

Allt gott

ulrika

1 kommentar:

kickan sa...

Vilken rolig grej dom kommit där på Esthers fsk, den hemliga lådan.
Spännande för barnen på måndag morgon att få höra vad Nalle varit med om under helgen.
Kram!