söndag 23 oktober 2011

Mor och farföräldrar på besök!

Både mormor Ingrid, farmor Inger och farfar Jörgen var här på besök när Esther fyllde 5 år. Det är verkligen stor skillnad nu på hur ofta vi kan träffa  mormor nu när vi flyttat till västsidan, så det är en av de negativa konsekvenserna av flytten. Barnen liksom vi vuxna tyckte det var väldigt trevligt att de kom.
Båda tjejerna tog genast för sig av flera vuxnas knän och öron som  lyssnade till just dem. 

Mormor och Lydia spelar spel och farmor och Esther beundrar av de nya födelsedagspresenterna.
 Mormor och Lydia som här inte helt var med på noterna när mamma plockade fram kameran.

 Farmor och Esther!

 Sören var glad att få en man till i huset eftersom de oftast är tjejer som är runt omkring honom hela tiden.


 Här var Lydia mer samarbetsvillig för att få ett bra foto av henne och mormor.

 När jag i fredags hämtade tjejerna på förskolan fick jag se deras nya surfplatta. Kommunen har sponsrat så att varje avdelning har både en dator och en surfplatta.  På dem får de spela pedagogiska spel. En av fröknarna hjälpte mig att ladda ner några av spelen på min nya telefon så Lydia blev VÄLDIGT LYCKLIG när jag visade att det även fanns tillgång till spelen hemma. Idag när vi skulle åka hem från kyrkan höll hon på att somna i bilen men då plockade jag snabbt upp "klädstrecket" på telefonen och vipps så var hon klarvaken och spelade.
 När Esther upptäckte att lillsyrran satt och spelade spel på mammas telefon blev hon väldigt intresserad av att vara med. Tyvärr har detta redan gett upphov till en del avundsjuka. Får se hur detta skall lösas. Här på bilden är det lördagsmorgon och jag hade gått upp och bakat scones till frukost. Så efter att vi ätit det med tända ljus på köksbordet lade sig Sören tillrätta i vår kökssoffa och tog det lugnt.

 Esther var dock snabb att ta tillfället i akt att få lite "pappagos" och klättrade upp och myste med honom en stund.

Igår var vi med våra nya vänner på Buslandet i Torslanda. I början fick Sören klättra med Lydia överallt men efter ett tag klarade hon sig hel själv och stojade och lekte med sin nya vän Emeline. Esther sprang konstant i två timmar med Sammy och Leon, men ett kort avbrott för att dricka vatten. Hennes hår dröp av svett och hon hade inte ens tid att äta en glass när vi andra fikade. Jag tror att även hon fått nya vänner som hon tycker väldigt mycket om. När vi hade vår aftonbön i kväll frågade jag vad vi skulle tacka och vad vi skulle be för och då sa båda tjejerna att vi skulle tacka för deras nya kompisar och då hade jag aftonbön med en tjej i taget så Esther visste inte var Lydia förut sagt. Det känns som ett stort tacksägelseämne även för oss föräldrar att vi träffat nya fina vänner för vi uppskattar barnens nya vänners föräldrar väldigt mycket också.

Nu väntar en ny vecka med flera samlingar som jag straxt skall göra det sista för att förbereda. På tisdag skall jag till tandläkaren och på onsdag åker Esther och jag till Stockholm med tåget. Det skall bli roligt att ta med bara Esthe roch göra något men jag vet redan att jag kommer att sakna Lydia och Sören jättemycket. De klarar sig nog en natt utan oss för sent på torsdagskvällen kommer vi tillbaka med flyget.

Önskar er en ny bra vecka.

Ulrika




1 kommentar:

kickan sa...

Lika kul varje gång att läsa din blogg, få läsa om allt kul ni gör.
Stockholmsresan kommer säkert Esther att uppskatta, bara ni två ute på spännande äventyr.
Guds goda omsorg och välsignelse önskar jag er alla.
/Kristina