lördag 29 maj 2010

Avslutning och kalas!

Igår var det dags för min sista arbetsdag som även var avslutningen för öppna förskolan.
Jag började jobba redan 7:30 vilket var rena lyxen för då fick jag gå upp själv och duscha och äta frukost och packa väskan innan resten av familjen kom upp. Bara att äta frukost och läsa tidningen var väldigt avslappnat och skönt. Sören fick ta en semesterdag för att jag skulle kunna vara med och förbereda och sköta efterplock efter avslutningen. Dagen började med en minstinggudstjänst i Nykvarnskyrkan, där Lydia är döpt. Pappa Sören kom med tjejerna straxt innan och de var så fina i sina nya sommarklänningar. Efter detta åkte vi till Herrgården där det blev teater och sedan fika med korv, tårta, kakor och glass. Det var så skönt och roligt att ha hela sin familj med sig denna förmiddag. PÅ eftermiddagen fick pappa lite egentid att ringa och kolla på jobbannonser. Esther tittade på Emil och Lydia och jag vilade.

Våra sommartjejer!


SommarLydia!



Pappas tre tjejer!


En av Esther favoritsysselsättningar nu är att leka med små figurer och djur. Dessa små hundar hittade jag jättebilligt i en affär och sedan när jag var på en barnbasar hittade jag några till som även hade små hundskålar och lite annat. Jag tror jag betalade 10 kronor för dem och oj vad Esther leker med dessa. Det är perfekt att de inte tar så stor plats för de går ju lätt att ta med i bil på semester.


Favorithunden


Eftersom Lydia tog en lång tupplur efter lunchen så tänkte vi att hon skulle få studsa mycket och länge till hennes stora glädje. Pappa och Lydia gick ut till studsmattan först och där kom pappa på att han kunde ligga och vila medan Lydia sparng runt.


Om Lydia får vara ifred kan hon springa omkring här hur länge som helst. Helt perfekt för henne som inte har den bästa balansen.


Imorse hände något som ej hänt förut. Båda tjejerna vaknade 8:20, helt otroligt. Vi hade en lugn morgon. Innan jag sprang bort och kikade på en utförsäljning av barnkläder som en väninna hade anordnat nära oss så hjälpte jag Sören att förbereda lunchen som skulle bli ugnspannkaka med bacon. Jag hällde upp mjölk, knäckte ägg och bad Sören om hjälp att räkna ut hur mycket mjöl vi skulle ha i om vi ökade på mjölkmängden. Vi kom fram till att det skulle vara 3 dl mjöl och jag sa till Sören att låta Esther hälla i det och få vispa, sedan gick jag. När jag kom hem var maten klar men vad jag såg på plåten var ingen fluffig fin pannkaka utan en tunn, tunn, omelett eller något liknande. Jag hade inte varit övertydlig som verkar behövas för att min man skall förstå hur jag planerat med pannkakan. Inte hade han förstått att det var HAN som skulle se till att mjölet hamnade i smeten och att Esther skulle vispa. Omeletten blev dock helt OK och vi åt av den hela familjen. Tur att vi hade en prinskorv och några köttbullar i kylen som barnen kunde få till omeletten. Klockan 14 var Esther bjuden på 4-årskalas hos en dagiskompis så pappa gick med henne dit. Lydia och jag gick på kalas till Elliot som fyllde 3 år. Där var dte så trevligt så vi blev kvar där till straxt före 19, så både pappa och Esther hann komma dit och få fira Elliot också. Väl hemma var barnen SÅ TRÖTTA medn ingen ville sova. Lydia var helt tokig och ville bara gå ner och leka men jag höll i henne med våld till hon somnade. Esther har just klivit upp och klämt ner sig i fotöljen bakom mig. -SNÄLLA mamma, kan jag inte få sitta bredvid dig en liten liten stund. Vad svarar men då? Ja visst min älskade lilla gumma blev svaret. Nu är lördagen snart slut och jag känner mig väldigt nöjd med dagen. Vågar man hoppas på en sovmorgon till?

p.s Glömde berätta att när Esther kom från 4-årskalaset sjöng hon något som liknade:
Manboy, manboy, you can call med manboy.... De hade sjungit karaoke. Undrar vad det blir nästa gång.

Ulrika

Inga kommentarer: