onsdag 31 mars 2010

Pippi har flyttat in i Esthers rum!

Igår efter maten hade Esther fått ett brev som låg under mattan i hallen. HOn öppnade det och pappa läste vad som stod. Som jag nämt förut så fick Esther ett dockskåp i julklapp men det var helt fel. Det var inte alls vad hon önskat sig utan det skulle vara ett riktigt Pippihus som hennes dagiskompis Sofia har. Esther har pratat om detta Pippihus så mycket så jag beslutade att köpa ett sådant till henne när hon fixade att gå på toa helt själv. Det tog ju lite tid att få henna att förstå att det är ganska skönt att slippa blöja men när hon väl bestämde sig så gick det på tre dagar att även vara utan blöja på natten. Sedan har vi försökt få henne att sluta med potta och använda toaletten i stället och sedan en tid tillbaka fungerar detta perfekt. I brevet stod att Pippi, Tommy och Annika nu hade flyttat in i Villa villekulla som stod i Esthers sovrum.
En lycklig Esther utbrister: Mamma är det verkligen sant?


Ja för er som undrar hur detta Pippihus ser ut så vet ni nu. Lundby dockskåp var inget för Esther, i alla fall inte än så länge.



Ja Esther blev verkligen glad för denna present som också får kallas hennes namnsdagspresent, för idag är det Esther.



Precis innan jag gick från dagis igår säger en av fröknarna: Ulrika, du vet väl att det är påsklunch imorgon och att barnen får klä ut sig om de vill.
Ja ha, vad skall vi nu hitta på att klä ut Esther i? Inte har jag några påskkärringskläder och inte vill jag att hon skall vara det heller. Har fortfarande svårt att förstå att det står i förskolans målsättning att de vill berätta och lära barnen om våra högtider och traditioner men inte berätta varför vi firar dem. Det skapas påskkycklingar och påskris och det målas ägg och påsklamm men ingen har berättat varför. Tycker man att berättelsen om Jesus på korset är för hemsk?
Glömmer de att Jesus faktiskt besegrade allt det onda och blev levande igen? Kanske vet de inte om det själva? Jag tror att alla barn har sett hemskare saker på tv än en man som spikas upp på ett kors. Det räcker ju att sätta på Aktuellt eller Rapport. Men för att komma tillbaka till utklädandet eller vad man kallar det så fick Esther vara en blandning av prinsessa och påskkärring. Som tur var hade Etshers moster gett henne en rosa prinsessklänning i 3-årspresent så den kom mycket väl till användning denna dag. Och visst blev hon söt, min lilla prinsessa!



Lydia blev VÄDLIGT intresseradav vad Esther gjorde och ville också vara med på bild.
Vill också berätta att hon igår började gå helt själv länge sträckor. Oj vad vi blev både förvånade och lyckliga. Som vi väntat på detta. Idag gick hon runt själv ute också och jag bara tittade på henne och njöt. Jag trodde nästan att det var något fel på henne men det var det inte. Ja vi tackar faktiskt Gud för detta.


Ulrika

Inga kommentarer: