fredag 19 februari 2010

Esthers första mattematiklektion!

Idag har vi haft en ganska bra dag. Lydia var jättetrött igår och somnade redan klockan 19 så vi var förberedda på att hon skulle vakna jättetidigt. Hon vaknade som vanligt flera gånger och gnäller ynkligt men jag lyckades sova om henne i sin egen säng. Till slut var det dock dags för henne att gå upp men då var klockan 07:15 så det kan man absolut inte klaga på. Våra barn har ju ALDRIG sovit 12 timmar på en natt men tydligen så gör Lydias sömnmedicin att hon behöver fler sömntimmar. Tyvärr gör den inte så att hon sover hela nätterna. Förmiddagen har vi spenderat på öppna förskolan tillsammans med andra trevliga mammor, pappor och barn. Esther älskar att sitta med Erik och trä pärlhalsband. Det är så roligt att se dem och framför allt höra dem. De har verkligen konversationer nu om både det ena och det andra.

Ikväll har Esther och jag haft hennes första mattematiklektion. Igår var vi på skridskobanan och då säger Esther: -Mamma det är tre tjejer här och två killar. Lite senare kommer en till kille gående men skridskor och Esther säger då direkt. Kolla en kille till på skridskor, nu är de tre. Jag frågade då hur många vi var tillsammans på banan och hon upp med sitt lilla finger och räknar till 6. Detta gav mig stor inspiration att passa på att lära henne medan hon är intresserad så vi tog framn Lydias klossar hon fick i julklapp av mormor Ingrid. Vi satte oss tillsammans vid bordet och började rada upp 3 röda klossar och sedan 2 gröna och så fick hon räkna. Det fungerade väldigt bra och hon räknade och räknade nästan helt själv (fick lite hjälp vid tiotalsbytena) till 39. I morgon skall vi ta ner slalomskidorna vi köpte till Esther innan jul och se om det går att pröva dem i den största backen i Sandtorp. Hoppas att det ej snöar för mycket för det känns så värdefullt att få gå ut tillsammans hela familjen på helgen nu när jag ofta jobbar lördagar och söndagar.

Min lilla tjej som med stor entusiasm räknar klossarna på bordet.





Lydia hon vill bara gå och gå men tvärr ej själv. Fortfarande envisas hon att hålla i ett finger och envis är hon så det går absolut inte att lura henne. Favoritleksaken är mammas gamla mobil som går att sätta på så att den låter när man trycker på knapparna. Hon har börjat att uppskatta Mora Träsk och Teletubbies liksom sin storasyster gjorde som 1-åring. Bästa låten är Bä, bä vita lamm, har du någon ULLERULLERULL, och så far armarna runt som en liten propeller. Det är verkligen hennes stora favorit nu.


Nu skall jag jobba på med min nästa fotobok. Kanske kanske kan jag hinna ifatt tiden snart. Beror dock lite på hur mycket tid jag får att ägna till detta.
Kvällshälsningar Ulrika.

Inga kommentarer: