fredag 22 januari 2010

OJ vad tiden går fort, redan 2 veckor sedan sist.

Tiden rullar på och det är 2 veckor sedan jag uppdaterade bloggen. Sedan dess har jag jobbat lite. I onsdags var första kvällen med ungdomsgruppen SKUNK i Nykvarnskyrkan. Svårt för namn som jag har måste jag verkligen lägga på ett kol för att lära mig några nya namn varje gång. Mina kära arbetskamrater Richard och Ninni ordnade med diverse namnlekar men som sagt så gäller det ju att minnet är i toppform,På lördag åker jag på mitt första konfirmandläger och då blir det ännu mera namn.

Nu har Esther ÄNTLIGEN kommit på att det är roligt att gå till dagis och det är så skönt. Det är verkligen en smärtsam upplevelse för en mamma att formligen dra loss sin älskade dotter och snabbt lämna över henne till en personal medan hon gråter. Att hon sedan blivit glad snabbt efter jag gått är skönt att veta men det hjälper dock inte vid själva överlämnandet så de senaste dagarna har varit fantastiska. I morse skulle pappa lämna tidigt eftersom jag jobbat sen kväll igår och skulle få en chans att vila en aning (hur lätt det nu är med en aktiv 1-åring som bara vill gå och gå med ett finger i sin lilla hand.)

Annat som vi gjort den sista tiden är att gå på julgransplundring på Herrgården. Innan den var vi på familjegudstjänst i Nykvarskyrkan där alla blivande 4-åringar fick ta emot en barnens bibel. Esther var så modig och sprang glatt fram och ställde sig bland de andra barnen på en rad utan att mamma eller pappa behövde följa med. Där stod hon förväntansfullt och väntade till hennes namn lästes upp sista sist av alla. Sedan satt hon resten av gudstjänsten som ett ljus och bläddrade med stora ögon i sin nya bok. Den är redan mycket välläst kan jag berätta. Pappa och Esther läser många sidor varje kväll och det är mycket text kan jag lova men oftast säger hon: -pappa läs mera.



Till Esthers stora glädje var även Erik och hans familj med denna eftermiddag.


Vad jag med stor glädje nu lägger mer och mer märke till är att tjejerna verkligen börjat att leka tillsammans. De dagar då Esther är på dagis är Lydia i ett VÄLDIGT stort behv av min uppmärksamhet. På eftermiddagarna när vi hämtatEsther kan Lydia sitta med henne på golvet och leka länge. Det är så mysigt att se och bättre lär det ju bli även om de säker kommer att ryka ihop många gånger för de har ju otroligt starka viljor båda två.


Att spela på mammas piano tycker båda tjejerna är kul. Hoppas verkligen att de båda två vill börja spela instrument i framtiden.


Lydia har redan en bra handposition inför kommande pianolektioner.


Efter att jag varit i köket och fixat lite så gick jag åter in i vardagsrummet där tjejerna var. Esther tittade på en film liggandes på golvet med benen på soffbordet och Lydia hade lyckats ställa sig över henne.

Idag har va varit och fikat hos en av Esthers dagiskompisar och hennes familj. De bor i vårt område och det var jättetrevligt att få lära känna ännu en trevlig småbarnsfamilj här.

Snart skall jag packa min väska för i morgon skall jag jobba på mitt första konfirmandläger. Det skall bli spännande och jag är övertygad om att pappa kommer att fixa att sköta både markservice och barnen här hemma helt perfekt. Mormor kommer dock på lördag förmiddag för att finnas som en extraresurs. Känns även skönt för mig att veta att Sören inte är helt ensam första gången jag lämnar tjejerna över natten för att jobba. Jag kommer säkert att sakna dem så jag storknar i morgon kväll men på söndag eftermiddag så får jag ju krama om dem igen och sedan skall Esther vara ledig på måndag så att vi får en hel dag tillsammans att leka och gosa på.

Ulrika

2 kommentarer:

Mina älsklingsskruttisar sa...

Du kommer väl på tjejkvällen, så vi får uppdatera oss kring varandras göranden och havanden.

Lycka till med helglägret!

Hälsningar Elsa

Kristina Gerdin Tofte sa...

Sova på konfirmandläger....glöm det! (hehe)
men mysigt kommer du säkert att få. Det är kul att fara iväg och umgås med dessa underbara tonåringar.
Blir spännande att höra hur ni haft det sen.
Kram!