fredag 8 januari 2010

Bambi, Bambi och åter Bambi!

I dag är det söndag kväll och både Sören och jag är TRÖTTA. Hur envisa kan barn bli?
Nu är det lite krävande men när de blir större kan det vara en fördel för att komma vidare i livet. Jag hoppas tjejerna kommer att fortsätta ha bra sjävförtroende och kämpa för sin sak men just nu si skrivandets stund så är det en trött och slut mamma bakom tangentbordet. Jag har jobbat i två dagar nu och det har varit riktigt trevligt att komma hemifrån och göra något helt annat ett tag. Sedan har det varit underbart att komma hem och mötas av två små underbara tjejer som bara vill kram och klättra upp i mammas famn. För att inte tala om Lydias blöta pussar hon ger med munnen öppnen. Det är kärlek på hög nivå.

Igår var det minus 18 grader här när vi eftermina övertalningar klädde på hela familjen och gick ut i 30 minuter. Lydia hade, body, två par stumpbyxor varav det ena paret var i underställsmaterial, långärmad tröja, stickad tröja, byxor, extra sockor fuskkrage, tunna vantar, tjocka vantar, overall, kängor och tjock mössa. Väl påklädd satte jag hemme i åkpåsen som jag hade tryckt ner skinnet i. Där satt hon som stoppad i ett korvskinn, men nöjd var hon. När vi kom in igen och jag klädde av henne så var hon faktiskt varm överallt men ansiktet blir ju väldigt kallt. Det är ju ingen direkt utelekstemperatur men jag tyckte att Esther hade varit inne i flera dagar och behövde ut och leka av sig så efter lite påtryckningar så hämtade Sören alla sina kläder och följde snällt med även om han nog hellre hade velat ligga kvar inne i soffan och sappat bland tvkanalerna.

Här hemma har Esther just ni BAMBItema. VI läser Bambiboken MÅNGA gånger per dag, tittar på Bambifilmen, lyssnar på cd med Bambisagorna för vi har två i alla fall som vi kan växla mellan. HOn fick Nalle puh i julklapp för jag tyckte det kunde bli lite enformigt att bara lyssna på Bambi men den ligger fortfarande oöppnad i hyllan. Sedan är det två små plastdjur som hon döpt till Bambi och Fahlene som hon vill att vi skall leka med. I kväll skrek hon som en siren för att hon inte fick ta med Bambiboken i badkaret men det fick hon göra, skrika alltså.
Vi läser annat också för hon stormligen älskar att lyssna till sagor. Igårkväll var jag lite orolig när hon var uppe på sitt rum länge och det var så tyst så till slut sprang jag upp för att titta om hon hade hittat på något bus men där i sin säng satt hon med en massa böcker som hon snällt tittade och bläddrade i. Senare på kvällen skulle hon somna med sina sagor som hon uttryckte sig och när jag innan jag själv gick och lade mig gick in till henne för att plocka bort eventulla böcker som låg kvar i hennes säng räknade jag till 27 st som låg under henne täcke. Själv låg hon sovande längst nere vid fotändan. På morgonen var hon väldigt bekymrad för att jag tagit bort hennes sagor.

Något annat som tjejerna gillar är att leka i dockköket i Esther rum. Lydia blir mer och mer medveten och vill leka där Esther leker.


En lycklig lillasyster med diskborsten i högsta hugg.


Så här kan man ofta hitta Esther, sittandes i sin säng med sina bäcker.


Ännu mysigare är när pappa kryper ner bredvid Esther och läser och läser bok eftr bok. De är två som är verkliga bokmalar.


Nu njuter Sören och jag av att det är tyst i huset och egentligen skulle vi ägnat kvällen åt att plocka ner alla bortplockade julsaker i kartonger men jag vet inte om jag orkar mer saker idag. Sören väntar där uppe så jag skall väl ta och stänga av datorn och borsta mina tänder och gå en våning upp.
God natt
Ulrika

Inga kommentarer: