lördag 16 juni 2012

Lite olika tankar.

Var är sommaren?
Tur att jag inte har semester ännu. Det blåser och är inte varmt. Tänk så många som längtat så länge efter ledighet och sol och så kommer den aldrig. Eller är det jag som är dålig på att vänta?
Jag tänker på alla som lägger ner stora pengar på att bygga fina altandäck, bygga pooler, alla fina båtar som just sjösatts, alla  sommarstugor och alla människor som har stora förväntningar på att sommaren skall bli precis så som de önskar. Tyvärr kommer inte alla att få sina drömmar uppfyllda. Tänk så viktigt det är att vi inte bygger våra liv och våra förväntningar på bara semestern.
Vårda dina relationer även i vardagens gråa regniga dagar för det är det som är viktigt.
Fyll lite extra då och då i din partners "kärlekstank", läs en extra saga för barnen och ta tid att lyssna på deras frågor och funderingar.

När barnen var bebisar ville jag inte att de skulle bli stora. Jag hade längtat så länge att få bära dem i min famn, köra dem i barnvagnen, mata dem, köpa gulliga bebiskläder mm. Jag kunde bli riktigt upprörd när någon med stora barn sa:- Ulrika, du skall se att det är ännu roligare när dina tjejer blir större!
Det var ju helt fantastiskt med en bebis som jag längtat efter så länge, hur kunde någon komma och säga att det skulle bli ännu bättre sen när det var som en dröm för mig då?
Att få en nyfödd liten bebis i famnen som man längtat efter var verkligen helt fantastiskt ( och jobbigt ibland). Men nu vet jag att det fortsätter att vara fantastiskt. Att få vara med sina barn och få uppleva deras framsteg att få  se dem lära sig gå, cykla, läsa mm. Att få dela deras funderingar om livet tillvaron och tron är en gåva. Vår uppgift som föräldrar är att rusta dem för framtiden, vägleda,
uppmuntra deras gåvor,  lära dem bli bra medmänniskor och låta dem få höra om vår skapare och Gud så att de får möjlighet att utveckla en egen relation med Honom.
Jag njuter av att idag få vara mamma till en klok, livsglad djurintresserad 5,5 åring och en smart, glad, "allt som rullarintresserad" 3,5-åring med en megastark envishet. Jag gläder mig i hjärtat att förhoppningsvis få följa dem länge i livet.
Min bebisabstinens kan jag idag tillfredsställa när jag jobbar på Öppna förskolan. Då suger jag i mig lite bebisgos varje vecka och tycker det är ganska skönt att lämna tillbaka dem när samlingen är slut.

ESTHER & LYDIA ni är mina underbara gåvor från vår store Gud.
Jag älskar er så mycket.


Förra veckan började pappa bygga vår lilla sandlåda i trädgården. Först hade vi inte tänkt att göra någon eftersom tjejerna är ganska stora, men när Lydia tog sin hink och spade och gick och satte sig på vägen och skrapade ihop lite småstenar så kunde jag inte låta bli att handla en.

När de inte leker med den får det bli en fin rabatt i stället. Nu väntar vi bara på lite mer sand än vi har nu, men den är i alla fall fullt lekbar,
Nu är det snart dags för pappa att gå ut och montera ihop vår nya gräsklippare vi fått lov att köpa. Med så mycket mossa som vi har gick det inte att köra med handjagaren.

Allt gott

Ulrika

Inga kommentarer: