lördag 28 maj 2016

Fotostund hemma hos Emilia och Niklas!

I veckan som var blev det ett spontanbesök med fotografering hemma hos en familj jag känner från Öppna förskolan i Ytterby församlingshem. Både mamman och pappan brukar komma med deras två fina killar. Mamma Emilia hade frågat om jag ville fotografera dem och det ville jag så klart, frågan är hela tiden, när? Med vädret som är nu, är det ofta väldigt svårt att bestämma tid innan. På morgonen är det ofta ganska kallt och mulet och då är det svårt att tro att det ska bli "perfektfotoväder" efter middagen så de senaste fotograferingarna haft varit spontanfotograferingar. När jag insett att jag har lite tid över och vädret är bra så har jag skickat iväg ett sms och frågat om det passar. Första gången sms:et gick iväg till Emilia så var de på Astrid Lindgrens värld men den här gången så hade de precis ätit middag och hon skulle precis torka lillkillen om munnen. Då tog jag och packade ihop mina fotosaker och tog med mig tjejerna och åkte iväg med vägbeskrivningen på min gps. Att fotografera en 1,5- åring som hela tiden är på språng är inte det lättaste, men jag gjorde ett försök och så här blev några av resultaten. Att få till en familjebild med alla tillsammans som tittar in i kameran är också ofta en överkursuppgift men den här nedan är jag faktiskt väldigt nöjd med. Det finns fler nedan som visar verkligheten för det är många bilder innan den som nedan sitter där den ska.


Jag hade bland annat med mig en stor resväska som jag försökte placera killarna i för att få lillebror att eventuellt sitta still en sekund men det gick inte.


Lillebror på språng!


Vi gjorde också ett försökt att fånga Valter på bild genom att låta honom bygga med klossarna i gräset.

Han var fullt engagerad att putta ner dem när vi ställt upp dem, en att kika in i kameran samtidigt var inte så intressant.

Då testade vi att försöka sätta killarna på väskan men som ni ser på Valter så var det inte alls vad han önskade. Då var det bara att testa nästa grej.


Nu försökte mamma Emilia och jag att styra honom på vägen med sin gräsklippare och det var klart mer intressant!




Sen gjorde vi ett försök att ta en familjebild på studsmattan. Inte lätt att få alla att kika in i kameran, men det måste man ju inte göra.


4 av 4 tittar framåt!



Två allvarsamma små killar!






Så blev det lite Mamma-Teodorbus!





Och så bytte vi modeller så det blev Pappa-Valterbus!


Detta blev nog min favorit från denna fotografering. Niklas och Valter ni är så goa!



Sist blev det lite parfotografering.


Niklas spanar in sin fina Emilia!


-Kan ni titta på varandra riktigt nära, frågade jag,
 och det gick ju bra. Sedan blev det massor av pussar men dem får ni inte se här.


Teodor och Valter!


Utan hatt!

Med hatt!



TACK EMILIA OCH NIKLAS ATT JAG FICK KOMMA OCH FÖREVIGA ER PÅ BILD!

FOTO: ULRIKA ALGESUND