lördag 22 februari 2014

Innebandy, övernattning och två små minivänner!

Jag vill bara tala om att jag är så glad att få jobba som familjediakon i Ytterby församling. Ett spännande och mycket varierande arbete där jag får möta många olika människor, både små och stora i väldigt olika livssituationer. 

Något annat som känns väldigt värdefullt är att det är så många barnfamiljer i församlingen som också ses till gudstjänst på söndagarna. Som Stockholmare är jag inte van vid att en vanlig svenska kyrkanförsamling är nästan fullsatt varje söndag ( DET FINNS UNDANTAG). Att det sedan finns söndagsskola för barnen i tre olika åldersgrupper känns helt fantastiskt. Våra tjejer har aldrig sagt att de inte vill följa med till kyrkan en söndag för de har så kul och gillar att träffa sina vänner som finns där. Säkert kommer det inte alltid vara så positivt under alla uppväxtår men vi gläder oss i nuet. 

Varannan lördag hyr dessa barnfamiljer en sporthall där de spelar innebandy. Det blir två spelplaner, en för barnen och en för de vuxna. En församlinsgpappa tränade barnen medan vi vuxna fick klara oss själva. När vi hade hittat våra innebanbyklubbor i garaget och klätt på oss och stod färdiga för att åka dit tittade Esther lite konstigt på mig och sa: -Mamma, skall DU spela innebandy? Och så blev det. Jag tror det var minst 15 år sedan sist men kul och svettigt var det. Efter innebandyn var det bestämt att skolbarnen skulle få ha ett miniläger och sova över i församlingshemmet tillsammans med några föräldrar. Esther var VÄLDIGT peppad och har sett fram emot detta. Lydia kunde inte alls förstå att hon inte skulle få vara med om denna spännande upplevelse. Som tur var räckte det med att säga att hon skulle få sova i mammas och pappas säng HELA natten, så blev hon totalt nöjd.


Vill tillägga att bilden här intill är tagen med mobilen, vilket gör att kvalitén inte är den bästa.

Som jag skrev först så har jag det väldigt bra på jobbet. I torsdags tog jag med mig kameran till jobbet och fotograferade några små godingar.  Två små minivänner som är kusiner kommer här nedan. Två små blommor är det, Rosa och Viola.




Nu skall jag Facebooka en liten stund . Är så fantastiskt glad åt alla nya kontakter jag fått där genom att vara med i olika intressegrupper. Just nu handlar det om barnfotografering, kaniner och en del kristna grupper.
Sov gott

Ulrika