måndag 24 februari 2014

Badrumsrenovering!

Just nu pågår en badrumsrenovering i vår källare. Eftersom flera har frågat om det kommer här med badrumsblogg. Så här såg det ut när vi började förra veckan. Planen var att ha badkar här nere men pga ett litet missförstånd så kunde badkaret vara högst 155 cm långt och då tyckte vi att det lika gärna kunde bli en dusch.

  Så här såg ingången ut.

 Efter två dagars jobbande såg det ut så här. Jag kan berätta att det lät MYCKET när de bilade upp golvet.


Här är det planerat för en badrumsmöbel där vattnet skall komma fram.

 Så var det dags att sätta fast en del till den inbyggda toaletten.


Efter att ha laddat några dagar så åkte Sören med sin lilla familj till Bauhaus och IKEA i lördags.
Han var riktigt duktig IGEN. Ja han behöver verkligen beröm efter våra shoppingrundor, och det kan han ju få. Efter en snabb "funderare" på morgonen beslöt vi att ha dusch nere och badkar uppe i stället för tvärt om som vi först planerat för. Som tur vad fyndade vi duschväggar på Freeport för några veckor sedan så de fanns redan i källaren. Istället för att köpa badkarsblandare blev det duschblandare med tillbehör. Ingen av oss är speciellt intresserade av att det måste vara ett visst märke eller ha ett speciellt utseende. Sören satt kvar i bilen med tjejerna som tittade på en film. Jag sprang in själv och hittade en trevlig tjej som hjälpte mig. Jag bad m hjälp att hitta en bra blandare med tillbehör till ett vettigt pris men i bra kvalitet. Det resulterade i en Morablandare som skulle kosta 5000 kr, ett väldigt bra pris enligt henne. Visst tycker jag att 5000 kr är väldigt mycket för en blandare men jag vet också att många märken är mycket dyrare än så. Jag berättade för tjejen att jag förra veckan köpt en billig surfplatta på Media Markt. Den billigaste 10 tum sålde de ut för 1195 kr. För säkerhets skull surfade jag in på www.prisjakt.nu och till min förvåning stod det där att den skulle kosta 999 kr på den affären. Jag gick då och visade det för killen i kassan som genast sa att jag skulle få den för 999 kr. Visst är det konstigt att man skall behöva vara kolla priserna på nätet hela tiden när man skall handla något dyrare. Efter att ha berättat den erfarenheten för tjejen på Bauhaus så frågade jag om  det var ok att vi tillsammans surfade in på prisjakt.nu och det var det. Till min stora glädje visar skärmen att det finns ett ställe som säljer den för 2795, alltså samma som Bauhaus säljer för 5000 kr och som kallades för ett mycket bra pris av tjejen. Då säger hon att det är en webbutik och att deras prisgaranti endast gäller om det finns en butik i samma stad som man rent fysiskt kan gå in i och handla. Så gick hon därifrån. Jag kände mig naturligtvis manad att söka vidare för att försöka hitta en fysisk affär i Göteborg som hade varan till ett billigare pris. Kan man sälja den för 2795 i en webbutik borde man i alla fall kunna hitta den billigare än för 5000 kr. Efter att ha scrollat och läst varenda rad på företagets hemsida finner jag denna test längst ner: Fysiska butiker finns på två ställen i landet. En i Malmö och en i Göteborg. HURRA! Jag springer bort till tjejen och visar "mitt fynd". Hon försöker då ringa dit men de har stängt på helgerna. Då söker hon efter en adress till den fysiska affären men det lyckas vi inte hitta på hemsidan. Jag ville naturligtvis inte ge mig eftersom det handlade om tusenlappar och till slut gick hon med på att ge mig prisgaranti på min Morablandare. Först får man priset som som jag hittade i den andra butiken - 12 % så jag gick glad och nöjd därifrån kan jag tala om. Med ut ur affären följde också en duschsil och två lampor till badrummet allt detta med 10% rabatt eftersom den dagen gav rabatt om man blev Bauhausmedlem. Sedan gick färden vidare till IKEA där vi köpte en badrumsmöbel och lite annat.

Sören tog lite egentid igår kväll och gick ner i källaren och satte ihop möbeln.


Så här såg den blivande toaletten ut idag när jag kom hem från jobbet.


På väster sida är det tänkt att det skall gå en rand från taket och ner till golvet i en vit mosaik. Annars blir det 25x40 vita plattor .



  Något som jag verkligen stört mig på är alla fula rör i taket i detta rum men nu blir det ändring på det. Flera av rören gick att ta bort eller att kopplas om. De som finns kvar kommer vi att gömma i denna "låda" med en öppning så man kan komma in om något skulle gå sönder eller krångla.


Imorgon börjar börjar de förhoppningsvis med kaklet på väggarna.

Allt gott

Ulrika