söndag 6 november 2011

NU ÄR DET HÖST!

Förra söndagen hade vi familjegudstjänst i Ytterby. Då sjunger alltid barnkören men nu är även en grupp med låg och mellanstadiebarn kallad "Öppet hus" med. På vissa av sångerna får till och med de små kyrkans barntimmebarnen vara med. Esther och Lydia tycker det är jätteroligt att få vara med och jag som mamma tycker det är helt perfekt att de får öva på att stå framför andra.
Här sjunger de en sång som heter : -Vill dy veta hur det lät när Gud skapade alla kossor......
De små baren fick ha mössor på sig som föreställer olika djur så när det var dags för att sjunga om ett visst djur så fick de som hade en sådan mössa hoppa fram och i mikrofonen låta som det djuret. De stora barnen förstärkte med sången i bakgrunden.
Om två veckor är det dags för nästa familjegudstjänst så redan imorgon får vi börja öva på nya sånger.
 Förra helgen hade vi besök av en STOR älg och hennes  två kalvar utanför vårt köksfönster. Det var en stor upplevelse för tjejerna.

Nu är det verkligen höst och igår var vi ute och promenerade i området där vi eventuellt ska få köpa en tomt. Vi packade lite fika i en ryggsäck och gick omkring där i omgivningarna för att fundera på om vi skulle kunna trivas där. Det fanns en hel del fina promenadestigar där vi mötte flera andra som var ute och promenerade med sina hundar. Esther om är totalt oblyg går fram till alla som har hund och börjar prata och frågar vad hunden heter och om hon kan få klappa den. De sista vi mötte var en äldre dam med sin stora hund. När vi sa hej då och hade gått en bit vände Esther på sig och ropade till damen:
- Hörru, föresten, om vi ses igen så heter jag Esther.....   Ja blyg är hon inte.

Idag har vi varit och tittat på ett hus på Stället. Jag fann en privat annons på Blocket så vi var där men det är bara 122 kvm utan förråd som vi tror inte att det blir aktuellt. Innan vi åkte ringde jag till en av Esthers dagiskompisar som bor i samma område som huset vi tittade på fanns, och frågade om barnen kunde leka. Vi blev då inbjudna på fika efter vår hustitt så Esther blev verkligen jätteglad att åka iväg. Det var trevligt för oss föräldrar också så vi hann prata en hel del medan våra 4 tjejer lekte tillsammans.

Här kommer lite HÖSTBILDER som jag tog igår.






VI avslutade vår utflykt igår med att åka till kyrkogården. Där gick vi till minneslunden och tände ljus för morfar och farbror Hans. Sedan vandrade vi runt där och tittade på olika gravstenar. Esther blev mycket intresserad av dem som hade olika små keramikdjur på gravarna. Vi tittade även vad det stod på olika stenar och både Sören och jag påminns om att livet kan vara skört. Det fanns gravar där människor skulle ha varit i både vår egen ålder och yngre. Livet är en gåva som vi varje dag behöver tacka för. Inget är självklart. Esther har sagt att hon vill att jag skall leva länge för hon vill inte leva ensam och visst är det en bön att man ska få göra det. Jag har dock sagt att man inte vet hur gammal man blir men att det är min önskan att både jag och Sören skall få se dem växa upp och få egna familjer.


Nu är det dags att ladda för en ny vecka fylld med spännande möten och händelser.

Allt gott

Ulrika

Inga kommentarer: