torsdag 21 november 2013

Vilka leksaker som ni köpt, har varit värda sina pengar?

I dessa tider ramlar det ner leksakskataloger var och varannan dag. Tjejerna sitter med stora ögon och beundrar allt som finns på bild där i. Jag bad dem ringa in 3 olika saker som de önskar sig i födelsedagspresent ( Lydia) och  i julklapp, samtidigt som jag påpekade att det INTE betyder att man får allt man ringat in. Esther kom snällt och frågade om hon kunde få ringa in 4 saker och det fick hon naturligtvis. I dagsläget finns det nog minst 30 inringade saker i varje tidning. Högst på listan för Esthers del står en plasthund som är c:a 20 cm  lång och som kan vifta på svansen. Det är extrapris på den och kostar c:a 695 kr. Jag har försökt förklara att en plasthund som man leker med en stund inte är värd  nästan 7 hundralappar. Med stor sorg i blicken säger hon:- Men mamma då får jag väl spara till den. Visst är det verkligen jättebra att få lära sig att spara till en sak man önskar sig men hur kan leksaksindustrin tillverka denna lilla platshund som leksaksaffären säljer för nästan 700 kr. Skulle det varit en cykel skulle jag köpt den för 700 men inte när det är en plasthund. Jag tänker även på alla barn som har föräldrar som inte ens har 700 kr att köpa saker för. Leksaker idag är inte billigt. Själv tycker jag att lego är en bra och pedagogisk leksak som man kan använda om och om igen men det är inte heller billigt. När man ser de stora kartongerna med Lego Chima eller Starwars som så många barn önskar sig så vet man samtidigt att de kostar c:a 1200 kr för en större kartong. När man sedan öppna den är det många % luft i den. Till jobbet har jag köpte en hel del nytt lego för där finns så många barn i "legoåldern" och det är verkligen flitigt använt.

När jag går in i barnens rum så inser jag ju att man många gånger köpt saker, små och stora som de önskar sig och så har de lekt några gånger med de innan de hamnar på hyllan. Men något som vi i vår familj tycker är väl investerade pengar är alla fina SCHLEICH djur. De är inte heller billig men om vi ser till hur ofta Esther och även Lydia har lekt med dem så är det väl investerade pengar. Jag tror vi köpte de första när Esther var två år och hon leker fortfarande med dem. Esther har under flera år kunnat sitta med dessa djur och lekt rollekar med dem.  Fortfarande kan hon roa sig LÄNGE med dem, De finns med i badet och ibland, som här på bilden så byggs stora djurparker med dem.  Alla djuren på bilden är inte av märket Schleich men många är det. En hel del har jag köpt på Tradera och andra har jag köpt när ett visst djur sålts lite billigare i leksaksaffären.  Vad det skall ligga i julklapparna i år är jag dock fortfarande osäker på. Vilka leksaker har varit värda sina pengar hemma hos er andra barnfamiljer?











Allt gott

Ulrika